

Pierre van Amelsvoort is bedrijfskundige, met als specialisme het sociotechnisch ontwerpen en veranderen van organisaties.
Meer over Pierre van AmelsvoortDe moderne sociotechnische benadering
Een overzicht van de sociotechnische theorie
Paperback Nederlands 1999 1e druk 9789080138568Samenvatting
In de praktijk en theorie over organiseren neemt de sociotechniek een markante plaats in. Reeds vijftig jaar geleden werd de aanzet tot de organisatieconcepten gegeven die nu een belangrijke basis vormen voor 'moderne organisaties'.
Thema's zoals zelfsturing, participatie, integraal management, procesgericht organiseren, resultaatverantwoordelijke eenheden en teamwerk zijn niet meer weg te denken in organisaties die zowel op een efficiënte en flexibele wijze producten en diensten met een hoge kwaliteit aan klanten leveren en bovendien voortdurend moeten innoveren.
In dit boek wordt een overzicht van de sociotechnische praktijktheorie gegeven. Het boek is bestemd voor studenten, managers, adviseurs en iedereen die bezig is met organisatievernieuwing en het lef heeft om definitief afscheid te nemen van de bureaucratische organisatie en op zoek is naar nieuwe wegen van werken, samenwerken en presteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Het ontstaan van de sociotechnische benadering
3. Organisatievormgeving als strategisch vraagstuk
4. De onzichtbare werking van complexiteit
5. De integrale benadering van organisaties
6. Reductie van complexiteit, zelfsturing en horizontaal organiseren
7. Principes voor organisatievormgeving
8. Sociotechnische organisatievernieuwing
Literatuur
De schrijver
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan