Anna Heijker trainde de afgelopen tien jaar meer dan 1.500 start-ups en 15.000 professionals, onder andere bij Tesla, Rabobank, Startupbootcamp, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, UWV en de Europese Commissie, en reisde daarvoor onder meer af naar de Verenigde Staten, Dubai en Egypte.
Meer over Anna HeijkerKrachtig pitchen en presenteren
25 strategieën om je eigen spreekstijl verder te ontwikkelen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789083371009Samenvatting
Wil je effectiever pitchen, presenteren of meepraten tijdens vergaderingen? Door steeds een doel te stellen en veel uit te proberen, leer je jouw stijl van voorbereiden en spreken steeds beter kennen.
Of je nu wekelijks voor een groep staat of nog weinig ervaring hebt, met dit werkboek kun je je ontwikkeling op gestructureerde wijze bijhouden. De 25 strategieën die aan bod komen bieden inspiratie voor jouw volgende spreekmomenten, zodat je ontdekt wat bij jou past.
ALS JE AAN DE SLAG GAAT MET DIT (WERK)BOEK:
▪ leer je 25 strategieën die je meteen kunt toepassen in de praktijk
▪ krijg je meer zicht op je eigen spreekstijl en hoe je je kwaliteiten kunt inzetten
▪ kun je je voortgang als spreker op gestructureerde wijze bijhouden
▪ heb je een plan van aanpak voor je volgende pitch of presentatie
▪ zul je je zelfverzekerder voelen als je pitcht of presenteert
Bereik je professionele doelen sneller en krijg (nog) meer plezier in pitchen en presenteren!
Een heel goed (werk)boek voor iedereen die zichzelf écht verder wil ontwikkelen als spreker. Anna zet je op iedere pagina aan het denken. Ze legt iets uit en stelt daarna vragen, en dat is precies de sleutel tot succes. Het gaat erom dat je jezelf als spreker leert kennen en ontwikkelen. Dan ben je op je best. Anna is jouw deskundige en ervaren gids tijdens die zoektocht. - Roderik van Grieken, oprichter en directeur, Nederlands Debat Instituut
Spreken is mijn passie en mijn werk. Regelmatig geef ik nieuwe mensen in het vak mediatips in de vorm van boeken en podcasts. Dit boek staat nu op dat lijstje! Het maakt niet uit of je voor het eerst in je leven gaat presenteren of wekelijks de zalen platspeelt. Dit boek gaat je helpen om naar het volgende niveau te komen. Het staat vol met goede tips en aansprekende voorbeelden en het leest ook nog eens als een trein. - Frank Deuring, De FoutenFabriek, auteur van de bestseller SuperFalen
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 15
Voor je van start gaat 20
Deel 1 | Jouw boodschap 25
1. Wat wil je bereiken tijdens jouw spreekmoment? 27
2. Welke stijl van voorbereiden past bij jou: uitschrijven of niet? 29
3. Hoe maak je luisteraars nieuwsgierig? 36
4. Hoe maak je je verhaal memorabel? (Denk aan de M&M’s) 39
5. Zorg altijd voor een sterke call-to-action 41
6. Wil je interactie? En hoe? 43
7. Hoe kun je je verhaal gemakkelijker onthouden? 47
8. Je verhaal aanscherpen met hulp van anderen, hoe doe je dat het beste? 49
Deel 2 | Jij als spreker 53
9. Waar valt bij jou de grootste winst te behalen? 55
10. Inzoomen op jouw overtuigingen over jezelf als spreker 63
11. De zakelijke box (hoe presenteren makkelijker wordt als je jezelf blijft) 66
12. Hoe raak je je publiek in het hart? 68
13. Hoe kun je omgaan met een kritisch gevoel tijdens je presentatie? 69
14. De schaal van borstklopperij en bescheidenheid 72
15. Warming-up: fysiek 74
16. Warming-up: mentaal 77
Deel 3 | Groeien, elke keer dat je spreekt 81
17. Een persoonlijk doel stellen voor elke presentatie 83
18. Hoe krijg je betere feedback van je luisteraars? 84
19. ‘Je beweegt te veel met je armen’ 85
20. Je krijgt feedback van die belangrijke persoon: wat moet je ermee? 87
21. Je bent gevraagd als spreker, maar… 89
22. Hoe creëer je meer kansen om te spreken? 93
Deel 4 | De omgeving waarin je spreekt 97
23. Wat stop je in je tas? 100
24. Wat kun je met de ruimte? 105
25. Hoe wil je geïntroduceerd worden? 107
Deel 5 | Logboek voor al jouw spreekmomenten 109
Voorbereiding
Structuur
Evaluatie
Bijlagen 211
Ik wil experimenteren met-lijst 206
Successenpagina 208
Dankwoord 212
Over de auteur 214
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan