

Sonja Ehlers is orthopedagoog en NLP practitioner. Zij is docent Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding ( PPG) aan de Hogeschool Utrecht en trainer in het werkveld bij tal van instellingen, waarin begeleiders ouders ondersteunen bij de opvoeding.
Meer over de auteursGespreksvaardig in social work en ggz
Speelvelden voor communicatie.
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789085602057Samenvatting
Voor het voeren van gesprekken met cliënten is een goede communicatie van groot belang. Als hulpverlener weet je dat een veilige relatie, gelijkwaardig contact maken vanuit een open belangstellende houding een basisvoorwaarde is. Echter is het ook belangrijk dat het gesprek een structuur heeft, zodat je niet verzandt in het verhaal. Gespreksvaardig in social work en ggz biedt hiervoor een flexibele methode.
De methode is het H-model, met vijf speelvelden om samen met je cliënt op onderzoek uit te gaan. De speelvelden zijn geïllustreerd met tekeningen.
Hiermee nodigen de auteurs je uit om taal te ondersteunen met beelden. Ieder speelveld biedt een eigen perspectief aan de cliënt om een problematische situatie te verkennen, hulpbronnen te vinden en haalbare stappen te zetten. Verder komen ook de gebruikelijke gespreksvaardigheden aan de orde in dit boek.
De methode is bruikbaar voor het brede veld van sociaal werk en voor psychologen, FACT, ggz-agogen, poh-ggz, artsen, leerkrachten, coaches en dergelijke.
Sonja Ehlers is onder andere orthopedagoog en jarenlang docent praktisch pedagogische gezinsbegeleiding. Alfred Volkers is trainer/coach/supervisor en werkt al vele jaren in de jeugdzorg. De illustraties zijn van Wilna van den Heuvel. Zij is kunstenaar, docent sociaal werk en supervisor.
Trefwoorden
communicatie h-model gespreksvaardigheden hulpverlening coaching social work ggz gelijkwaardig samenwerken hulpbronnen gesprekstechnieken doelgericht werken veilige werkrelatie gespreksstructuur hulpverlenershouding methodisch werken gespreksmodel probleemverkenning psychosociale hulpverlening oplossingsgerichte benadering cliëntgerichte benadering therapeutische communicatie structuur van ervaring doelformulering visualisatie in gesprekken van probleem naar mogelijkheden professionele gespreksvoering agogische vaardigheden speelse benadering vertrouwen opbouwen perspectief van de cliënt
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan