

Martijn Jacobs is directeur van communicatiebureau Loo van Eck. Hij begeleidt al ruim 15 jaar professionals bij het verbeteren van hun presentatietechnieken.
Meer over Martijn JacobsTeksten die wél worden gelezen
20 schrijfadviezen voor een betere zakelijke tekst
Paperback Nederlands 2021 9789088031229Samenvatting
EEN VERNIEUWENDE, EFFECTIEVE EN GEPREZEN AANPAK
Hoe zorg je dat een lezer jouw tekst in 30 seconden kan lezen? Hoe boei je een lezer van het eerste tot het laatste woord? Hoe zorg je dat iedere lezer jouw tekst moeiteloos begrijpt? Hoe bouw je een tekst op die aansluit bij de verwachtingen van de lezer? En hoe voorkom je de grootste schrijfblunders?
De meeste professionals schrijven teksten voor hun werk. Helaas worden lezers vaak niet blij van al die teksten. Ze zijn meestal lang, ingewikkeld en saai. En dus haken lezers af. Doodzonde, want als schrijver heb je wel veel tijd in jouw tekst gestoken. Bovendien gaat er waardevolle informatie verloren.
Dat kan anders …
In dit boek geeft Martijn Jacobs de 20 belangrijkste adviezen waarmee iedere professional een aantrekkelijke en heldere tekst kan schrijven die wél met plezier wordt gelezen. En dat geeft ook plezier in het schrijven!
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Advies 1 π Houd de inleiding zo kort mogelijk en wees voorzichtig met de samenvatting. 9
Advies 2 π Houd rekening met de beperkende omstandigheden van schrijven. 25
Advies 3 π Gebruik het Toulmin-model om de logica in je teksten te verbeteren. 33
Advies 4 π Gebruik metataal om je teksten duidelijker te maken. 43
Advies 5 π Gebruik emotie in je teksten. 51
Advies 6 π Maak je tekst aantrekkelijk met leestekens. 65
Advies 7 π Stem de opbouw van je tekst af op de lezersvragen en het tekstdoel. 75
Advies 8 π Schrijf in korte zinnen. 85
Advies 9 π Vermijd lijdende vormen. 93
Advies 10 π Kies de juiste woorden. 103
Advies 11 π Gebruik kernkoppen om je lezer snel te informeren. 117
Advies 12 π Stem je tekst af op het kennis-, interesseen taalniveau van je lezer. 125
Advies 13 π Bied je informatie aan in lagen. 135
Advies 14 π Gebruik een leesmotief om je lezer te interesseren voor jouw onderwerp. 149
Advies 15 π Gebruik approaches om je lezer de tekst binnen te trekken. 157
Advies 16 π Gebruik perspectieven om je tekst aantrekkelijker te maken. 169
Advies 17 π Maak bewuste keuzes als je aan het e-mailen bent. 181
Advies 18 π Wees je bewust van je communicatievoorkeuren als je schrijft. 193
Advies 19 π Kies de meest geaccepteerde schrijfstijl. 203
Advies 20 π Zorg dat juridische teksten niet alleen waterdicht, maar ook glashelder zijn. 209
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan