Samenleren op een superdiverse school
Paperback NL 2018 1e druk 9789088508141Samenvatting
De diversiteit in onze samenleving neemt toe. We spreken daarom over superdiversiteit. Deze toename van diversiteit tekent zich ook af op de scholen. Van de leraar vraagt superdiversiteit geen andere competenties, maar het doet wel een groter beroep op de interpersoonlijke, de pedagogische, de vakinhoudelijke, de didactische en de organisatorische competenties. Samenleren op een superdiverse school is geschreven om leraren, gedragsspecialisten, intern begeleiders en directieleden te ondersteunen bij visievorming en de dagelijkse onderwijspraktijk op een superdiverse school.
In deel 1 komen de volgende vragen aan de orde:
- Vraagt superdiversiteit een andere visie op onderwijs?
- In hoeverre kan het onderwijs een rol spelen bij de identiteitsontwikkeling?
- Jong geleerd oud gedaan, hoe doen we dat met de dialoog?
- Wat betekent de school voor nieuwkomers en wat betekenen nieuwkomers voor de school?
- Hoe bied je sociaal-emotioneel leren aan op een superdiverse school?
- Samenleren op een superdiverse school, zo gezegd zo gedaan?
In deel 2 worden de praktijkervaringen beschreven van juf Sofie. Zij geeft les op een superdiverse school. Aan de hand van illustratieve anekdotes over de leerlingen Ward, Parwin, Sedra, Sana, Jamil en Yasser worden de competenties van de leraar op een superdiverse school verder verkend.
Ria Goedhart is werkzaam bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij is domeincoördinator gedrag van de opleiding Master Educational Needs en teamleider in de lesplaats Vlissingen. Als ontwikkelaar en docent van de cursus Begeleiden van leerlingen met een vluchtelingachtergrond en de Master Expert in het Nieuwkomersonderwijs is zij altijd op zoek naar nieuwe theoretische inzichten en praktijkervaringen om leraren te kunnen ondersteunen in hun denken en handelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 Samenleren op een superdiverse school 11
1 Superdiversiteit 13
Inleiding 13
1.1 Samenstelling van de bevolking 14
1.2 Toename van diversiteit 16
1.3 Kijk op superdiversiteit 21
Conclusie 24
2 Identiteit 27
Inleiding 27
2.1 Identiteitsontwikkeling 28
2.2 Veiligheid 31
2.3 Nieuwsgierigheid 35
Conclusie 39
3 Dialoog 41
Inleiding 41
3.1 De dialoog als oplossing voor alles 43
3.2 De dialoog van jongs af aan 47
3.3 De dialoog als methodiek 50
Conclusie 55
4 School 57
Inleiding 57
4.1 Het belang van school 60
4.2 Ecologie van de leerling 61
4.3 Rol van de leraar 64
4.4 De groep 67
4.5 De ouders 72
Conclusie 75
5 Sociaal-emotioneel leren 77
Inleiding 77
5.1 Het belang van sociaal-emotioneel leren 79
5.2 Sociaal-emotioneel leren binnen een superdiverse school 81
5.3 De rol van sociaal-emotioneel leren bij identiteitsontwikkeling 86
5.4 De rol van sociaal-emotioneel leren bij trauma en veerkracht 88
Conclusie 93
6 Samenleren 95
Inleiding 95
6.1 De vraag 96
6.2 Illustratieve voorbeelden 101
6.3 Het antwoord 106
Conclusie 108
Deel 2 De superdiverse klas van Sofie 111
Hoe Sofie een juf werd op een superdiverse school 113
De werkzaamheden van juf Sofie 118
Op het schoolplein 121
De taalles 123
Sana, Sedra, Yaser en Jamil 125
Goed en niet goed 128
Ruzie 130
Het surprisefeest 132
Doe-woorden 136
Veranderingen 138
Enkelvoud en meervoud 140
Keuze 142
De afscheidsbrief 145
Verkouden 148
De nieuwe juf 151
Parwin 152
Ward 154
Engelstalig bezoek 156
Een gezellige middag 160
De laatste dag 163
Nawoord 165
Literatuur 168
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan