Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Échte winst

In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 9789088508509
Direct te downloaden

Samenvatting

Dit boek staat op de Shortlist voor Managementboek van het Jaar 2018. Op 19 april maakt de jury tijdens ons managementboekengala bekend welk boek deze titel krijgt. De jury schreef over dit boek ‘Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.’

Échte winst
Elke organisatie wil tevreden klanten, een goed imago en gemotiveerde medewerkers. Dat kan als je het Échte winst denken invoert. Klanten, investeerders en medewerkers vragen steeds meer om maatschappelijke betrokkenheid. Alleen op winst gericht zijn is allang passé. Ondernemen met impact staat nog in de kinderschoenen, maar zal absoluut de norm worden. Het gaat volgens Hoogerwerf niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten die het leven verbeteren, van medewerkers, klanten, de leveranciers en ook in de samenleving.
Zeven stappen
Het boek, met de Échte winst- methode in zeven stappen, laat zien hoe een organisatie excellent kan presteren: ze biedt een geïntegreerde aanpak om duurzaam impact te realiseren. De focus ligt in alles wat je doet op ‘the purpose’: the why van de organisatie. Dat geeft andere inzichten voor leiderschap, strategie, marketing en samenwerking.’
Inspirerende voorbeelden
In het boek staan handige checklists en vragen die aan het denken zetten. Ook beschrijft het boek op sprankelende wijze ruim 75 praktische voorbeelden van o.a. DSM, Access to Medicine Foundation, Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, 1% Club, Plastic Whale, Care & Culture. Hoogerwerf interviewde voor haar boek ruim honderd brancheorganisaties, ondernemers, wetenschappers en organisaties. Hieruit bleek dat er veel manieren zijn van ‘goed doen’. In Nederland zijn er bedrijven die hierin voorop lopen en in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot (prijswinnende) social enterprise. Van buurtinitiatief tot coöperatie.

Man op de maan
De purpose richt zich uiteindelijk op het aangaan van maatschappelijke problemen. Hoogerwerf: ‘Als we een man op de maan weten te krijgen, als er hiv-remmer worden ontwikkeld en als landen uit structurele armoede omhoog weten te klimmen, moeten we niet somberen maar alle innovatiekracht van het bedrijfsleven benutten om lastige maatschappelijke problemen aan te gaan.’
De voorbeelden en verhalen zijn zo divers, dat zowel studenten, managers als commissarissen, hier wat aan hebben.
Reacties en aanbevelingen
Feike Sijbesma, CEO van DSM, beveelt het boek aan ‘Aan de hand van zeven overzichtelijk stappen biedt Hoogerwerf inzicht hoe maatschappelijk ondernemen in de praktijk werkt’.

'Échte winst' heeft alles in zich om hét Nederlandse standaardwerk te worden over impact ondernemen, een soort The Purpose Economy van Aaron Hurst over de betekeniseconomie.’ New Financial Forum

'Het beste boek over sociaal ondernemen.' lezers So/creatie.

’Dit boek moet een bestseller worden en hoort thuis op de shortlist van 'Managementboek van het Jaar' en zou op de boekenlijsten van het hoger-onderwijs moeten staan.’ Koos Groenewoud, Lerende leiders.

Erik Gerritsen, secretaris-generaal Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 'Een moderne managementvisie op organisaties en ondernemingen. Hoogerwerf geeft op treffende en inspirerende wijze weer hoe organisaties impact kunnen bereiken in de samenleving.'

Specificaties

ISBN13:9789088508509
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:256
Uitgever:SWP
Druk:1
Verschijningsdatum:28-6-2017
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

4.9 van de 5
9 stemmen
8
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

interview
Petra Hoogerwerf: ·‘Purpose en profit gaan prima samen’
Peter Spijker 28 augustus 2018 Een toenemend aantal bedrijven in Nederland wil naast aandeelhouderswaarde ook maatschappelijke waarde creëren. Petra Hoogerwerf geeft in haar boek Échte winst concrete handvatten hoe een organisatie naast financiële doelen ook maatschappelijke doelen kan nastreven. Maatschappelijk ondernemen is weliswaar moeilijk, maar als je het zevenstappenplan in het boek doorloopt, kun je als organisatie beslist impact voor de samenleving realiseren.
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018: The future of shopping - Woord van de jury
Daniëlle de Jonge 20 april 2018 De winnaar is bekend! Het is een boek waarvan wij als jury met recht zeggen: dit moet elke manager lezen. Na bijna een jaar vol lezen, beoordelen, discussiëren en keuzes maken zijn we er uit.
nieuws
Shortlist Managementboek van het Jaar 2018 - Woord van de jury
Daniëlle de Jonge 27 maart 2018 Uit 54 bijzonder goede boeken de vijf exemplaren kiezen die daar nog met kop en schouders boven uit steken. Een pittige klus waar we als jury vol energie indoken.
column
Redactioneel - Titulatuur
Pierre Pieterse 27 februari 2018 Precies een week geleden maakte de jury de Longlist voor het Managementboek van het Jaar 2018 bekend. 54 titels zijn nog in de race.
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Boekverzorging
Daniëlle de Jonge 1 december 2017 Grafieken, foto's, tekeningen: zomaar een paar voorbeelden van beeldmateriaal in boeken. En dat is dan dus naast de opmaak van een boek, waarbij lettertypes, bladwijzers of simpelweg mooi opgemaakte pagina's een boek aantrekkelijk maken voor de lezer.
preview
Échte winst - De purpose economie
Petra Hoogerwerf 29 augustus 2017 De tijd van alleen winst maken is echt passé. In het bedrijfsleven is een voorhoede aan het ontstaan die winstdoelen en maatschappelijke doelen combineert. De purpose economy genoemd door Aaron Hurst. Voor het boek interviewden we ruim honderd organisaties en mensen, waaronder DSM, de Social Impact Bond van ABN AMRO/Ministerie van Justitie en Plastic Whale.

Over Petra Hoogerwerf

Petra Hoogerwerf is ondernemer en topspreker en trainer. Ze heeft brede werkervaring als directeur en consultant. Ook heeft ze meer dan vijftien jaar ervaring als toezichthouder. Haar deskundigheid richt zich op ondernemen met impact met kennis over maatschappelijk verantwoord ondernemen, veranderprocessen en waardecreatie. Ze publiceerde vijf boeken waaronder ‘Échte winst’ (op de shortlist van Managementboek van het jaar 2018) en Vonk! Fondsenwerven met hoofd en hart. Momenteel is ze ondernemer en eigenaar van twee bedrijven. Veleda ondersteunt organisaties en ondernemingen om doelgericht meer impact te maken. Impact ondernemen levert veel op voor een bedrijf: meer klanten, meer omzet en inkomsten, gemotiveerde medewerkers en een goed imago. Én het draagt bij aan positieve veranderingen in de leefomgeving, in de bedrijfsvoering en de in gehele bedrijfsketen van de onderneming. Als dagvoorzitter denkt Hoogerwerf mee over de inhoudelijke opzet van het programma en de gekozen werkvormen. Ze zorgt voor een goede sfeer met veel interactie uit de zaal. Petra is een ervaren spreker en trainer en weet met veel tips uit de praktijk en interactie de zaal te prikkelen én te enthousiasmeren.

Andere boeken door Petra Hoogerwerf

Inhoudsopgave

1. Over échte winst maken 13
1.1 Inleiding 13
1.2 Échte winst 13
1.3 De Échte winst-methode 18
1.4 De rol van de overheid 20
1.5 Verantwoording 21
1.6 Leeswijzer 22
1.7 Tot slot 22

Social Enterprise Inkisha 23
2. Een korte geschiedenis van goeddoen 26
2.1 Inleiding 26
2.2 Periode tot de Tweede Wereldoorlog 27
2.3 Periode 1945 tot de jaren zeventig 28
2.4 Jaren zeventig 28
2.5 De laatste twee decennia van de twintigste eeuw 29
2.6 De 21e eeuw 30
2.7 De eeuw van de samenwerking 35
2.8 Tot slot 35

Coöperatie De Duurzame Energie Unie 36
3. Ondernemen met impact: verschillende vormen 38
3.1 Inleiding 38
3.2 Burgerinitiatieven 38
3.3 Online communities en netwerken 40
3.4 Hubs 41
3.5 Non-profitorganisaties 43
3.6 Kerkgemeenschappen 45
3.7 Coöperaties 45
3.8 Fondsen 47
3.9 Goededoelenorganisaties 48
3.10 Sociale en culturele ondernemingen en social enterprises 49
3.11 Loterijen 52
3.12 Maatschappelijk betrokken/verantwoorde bedrijven 52
3.13 Hybride structuur en mengvormen 55
3.14 Tot slot 60

Social Venture 1% Club 61
4. Vonk! 63
4.1 Inleiding 63
4.2 Het ontstaan van maatschappelijke ambitie 64
4.3 Excellent presteren voor impact 66
4.4 Een bruisende organisatie 68
4.5 De kracht van het verleden 70
4.6 De gedoofde Vonk! 72
4.7 Uit het dal klimmen 75
4.8 De juiste mensen 78
4.9 Werken met vrijwilligers 80
4.10 Tot slot 83

Goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij 84
5. Visie 87
5.1 Inleiding 87
5.2 Probleemanalyse 88
5.3 Typen van interventies 94
5.4 Inspirerende tekst 103
5.5 Ambitie 103
5.6 Formuleer je doelen 106
5.7 Tot slot 110

Culturele onderneming Studio26 111
6. Verbinding 114
6.1 Inleiding 114
6.2 Achtergrond 114
6.3 Vijf mogelijkheden 116
6.4 Samenwerken voor impact 120
6.5 Gericht zoeken 125
6.6 Wisdom of the crowd 127
6.7 Social en Health Impact Bonds 130
6.8 Tot slot 131

Social impact bon d AB N AMRO en Ministerie van Justitie 132
7. Vormen van financiering I: commercie en fondsenwerving 135
7.1 Inleiding 135
7.2 Over ondernemerschap 137
7.3 Commerciële inkomsten 137
7.4 Fondsenwerving 144
7.5 Tot slot 156

Non -Profitorganisatie DnoDoen 157
8. Vormen van financiering II : impact-investeren en hybride financiering 160
8.1 Inleiding impact-investeren 160
8.2 Vormen van investeringen 161
8.3 Motieven van investeerders 162
8.4 Hybride financiering 168
8.5 Tot slot 174

Multinational DSM 175
9. Verantwoording 177
9.1 Inleiding 177
9.2 Doelen van impactmeting 178
9.3 Waar staan we nu? 179
9.4 Zeven aspecten van impactmeting 182
9.5 Risicomanagement 189
9.6 Tot slot 191

Non-Profitorganisatie Access to Medicine Foundation 192
10. Verbeelding 194
10.1 Inleiding 194
10.2 Goede verhalen vertellen 195
10.3 Onderzoek doen 201
10.4 Issues agenderen 203
10.5 Omgaan met reputatieschade 205
10.6 Customer journey 207
10.8 Tot slot 209

Impact Investeerder Humanitarian Environmental Projects Company 210
11. Verantwoord ondernemen 212
11.1 Inleiding 212
11.2 Een veranderproces 215
11.3 Acht elementen van verantwoord ondernemen 217
11.4 Tot slot 223

Changemaker Ashoka 224
12. Het businessplan 226
12.1 Inleiding 226
12.2 Functie van een plan 226
12.3 Financieel plan 228
12.4 Tot slot 229
12.5 Checklist Ondernemen met maatschappelijke impact 230

Social Venture Philanthropy Smile Foundation 232
Nawoord 235
Notenlijst 237
Literatuurlijst 243
Een woord van dank 248
Veleda: ervaren adviseurs 250
Petra Hoogerwerf 251
Aanbevelingen 252

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Échte winst