Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Échte winst - De purpose economie

De tijd van alleen winst maken is echt passé. In het bedrijfsleven is een voorhoede aan het ontstaan die winstdoelen en maatschappelijke doelen combineert. De purpose economy genoemd door Aaron Hurst. Voor het boek interviewden we ruim honderd organisaties en mensen, waaronder DSM, de Social Impact Bond van ABN AMRO/Ministerie van Justitie en Plastic Whale.

Petra Hoogerwerf | 29 augustus 2017 | 3-4 minuten leestijd

Échte winst is winst voor de onderneming én de samenleving. Het kerndoel is een verandering tot stand te brengen, maatschappelijke winst te boeken. Dat kan zijn op het gebied van armoede, klimaat, welzijn, gezondheid, werkgelegenheid, ontwikkeling of educatie. Impact denken is een mindset: je bent er op gericht na te denken hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving, je medewerkers en je klanten. Multinationals zoals Unilever en DSM hebben hun missie al meervoudig (purposeful) samengesteld. En de verwachting is dat veel MKB-bedrijven dat ook gaan doen. Het wordt de gewoonste zaak om naast winst ook je sterk te maken voor de samenleving.

Door impact gedreven te werken, creëer je meerwaarde voor klanten. Ze gaan voelen dat je bedrijf begaan is met hun gezondheid, welzijn of geluk. Het kan je medewerkers een boost geven omdat ze gaan zien het effect is van hun inzet en energie.

Een voorbeeld

Neem nou een schoenenfabriek. Als je oppervlakkig denkt, gaat het om de verkoop van schoenen waarmee de onderneming zich kan onderscheiden door de kleur, pasvorm, de veters of het merk . Als je denkt met een impact-mindset, denk je dóór wat goede schoenen kunnen betekenen voor mensen: meer vrijheid, comfort, optimale beweging of groeiend zelfvertrouwen. Hierdoor ga je mogelijk schoenen ontwikkelen die beter lopen. Of sportworkshops aanbieden. Of je geeft zoals het bedrijf ‘Toms’ schoenen weg aan mensen in ontwikkelingslanden bij elk verkocht paar schoenen hier.

Zeven stappen

Aan de hand van ruim 75 voorbeelden uit de praktijk beschrijf en analyseer ik de zeven essentiële stappen om succesvol impact te maken.

- Vonk: met een sprankelende organisatie waar de energie goed aangewend wordt, bereik je meer impact.

- Visie: ontwikkel een aanpak: welk probleem signaleer je en hoe ga je dat aanpakken met de kennis, ideeën en energie van de medewerkers? Hoe passen je producten daarin?

- Verbinding: bepaal met wie jouw organisatie gaat samenwerken om nog meer effect te krijgen; van goed doel tot kenniscentrum, van impact investeerder tot voetbalclub.

- Verbeeldingskracht; met goede communicatie kun je mensen mobiliseren in actie te komen, jouw goede producten te kopen of geld te investeren.

- Vormen van financiering; op zoek naar nieuwe financieringsvormen: crowdfunding, subsidies of via impact investeringen.

- Verantwoording; steeds meer legt het bedrijfsleven verantwoording af over zijn maatschappelijke doel en meet de impact ervan.

- Verantwoord ondernemen; hoe krijg je de interne bedrijfsvoering verantwoord: van recycling tot vervoer, van huisvesting tot het personeelsbeleid.

Tot slot:

Ondernemen met impact gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. We leven in een tijd van immense maatschappelijke vraagstukken waar geld, energie en kennis voor nodig is. Juist ook vanuit het bedrijfsleven: van MKB, social enterprise tot multinational. Laat ondernemen met impact of zo u wilt de betekeniseconomie de norm worden!

Kriebelt het om aan de slag te gaan met dit onderwerp? Lees dan hét Nederlandse Handboek over de purpose economy; Échte winst.

mr drs Petra Hoogerwerf wordt gezien als expert op het gebied van ondernemen met maatschappelijke impact, sociaal ondernemen en hybride financiering. Met haar succesvolle bureau Veleda ondersteunt ze organisaties en ondernemingen die willen opschalen en meer maatschappelijke impact willen bereiken. Hoogerwerf is een veelgevraagd spreker en schreef verschillende boeken. Échte winst is haar nieuwste boek. Willem Vreeswijk schrijft op New Financial Forum ‘Het boek Échte winst heeft alles in zich om hét Nederlandse standaardwerk te worden over impact ondernemen, een soort De betekeniseconomie van Aaron Hurst.’

Over Petra Hoogerwerf

Petra Hoogerwerf is topspreker, trainer en auteur van het boek Échte winst. Ze heeft brede werkervaring als directeur, consultant en toezichthouder. Met haar Sparkle Academy bevordert ze ondernemen met impact, teambuilding en effectief leiderschap door middel van openbare en incompany trainingen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden