Culturele praktijken
Schoonheid en betekenis achter de voordeur
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789088509476Samenvatting
Velen zijn ervan overtuigd dat kunst en cultuur van belang zijn voor persoonlijke ontwikkeling en een fijn en gezond leven. Toch zien we in musea, theaters en concertzalen een overwegend wit, hoogopgeleid en vergrijzend publiek. Het bereik van het door de overheid gesubsidieerde culturele aanbod is nog steeds geen afspiegeling van de samenleving. Deze kwestie hebben we onderzocht door het culturele leven van stadsbewoners – die je niet terugziet in de statistieken van cultuurbezoek of cultuurbeoefening – in kaart te brengen. Het vertrekpunt was het dagelijks leven van deze stedelingen.
In een flat in een Haagse stadswijk spraken we met de bewoners over de thema’s die spelen bij hun eigen culturele beleving. Het gesprek ging over de vraag op welke manier wij als mens omgaan met fenomenen als schoonheid en betekenis in ons dagelijks leven. Een antwoord op deze vraag geeft houvast voor een vernieuwd frame voor cultuur en cultuurparticipatie dat we omschrijven als culturele praktijken.
Culturele praktijken kunnen betrekking hebben op alledaagse activiteiten en ervaringen, zoals muziek maken of luisteren, je huis inrichten, fietsen of puzzelen. Deze culturele praktijken en hun betekenis zijn sterk sociaal gedreven. De flatbewoners hebben een rijk cultureel leven, zonder dat ze regelmatig een boek lezen of schouwburg bezoeken.
Op basis van ons onderzoek formuleren we concrete aanknopingspunten voor beleidsmedewerkers cultuur, sociale en culturele professionals en onderzoekers.
De auteurs zijn verbonden aan de faculteit Sociaal Werk en Educatie van de Haagse Hogeschool waar zij onder andere lesgeven in de minor Community Art.
Trefwoorden
cultuurparticipatie culturele praktijk cultuurbeleid betekenisgeving schoonheidsbeleving alledaagse cultuur cultuurbeleving cultuur culturele interventies culturele diversiteit community art inclusief cultuurbeleid sociale cohesie culturele identiteit publieksparticipatie culturele sector culturele voorkeuren stedelijke cultuur culturele democratie flatbewoners culturele instellingen kunst sociaal werk cultuursubsidies culturele domein frame creation wijkontwikkeling levensverhalen legitimering handelingsonderzoek
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan