Paul Smeyers (1953) is hoogleraar aan de Katholieke Universiteit te Leuven, waar hij wijsgerige pedagogiek en interpretatieve methodologie doceert.
Meer over de auteursInleiding in de pedagogiek, deel 1
Thema's en basisbegrippen
Paperback Nederlands 2017 9789089539472Samenvatting
Wat maakt de wetenschappelijke pedagogiek verschillend van praten over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding op feesten en partijen, aan de keukentafel, in de politiek en in de media? We worden om de oren geslingerd met de uitkomsten van het vele empirisch onderzoek. Discussies over het pedagogische zijn niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt.
In dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek passeert een brede selectie van thema's en basisbegrippen de revue. Er is onder andere aandacht voor de pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, kinderrechten, jeugdcriminaliteit, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media, en radicalisering.
Deze in totaal tweedelige Inleiding in de pedagogiek, van de hand van auteurs uit Nederland en Vlaanderen, is bestemd voor studenten aan zowel hogescholen als universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige en complexe pedagogische problematiek.
De inhoud is zowel relevant voor degenen die hiertoe professioneel opgeleid worden als voor wie er in een andere opleidingscontext mee in aanraking komt. Het brede gamma aan thema's dat de raakvlakken met andere (sub)disciplines ter sprake brengt, wordt aangevuld met een diepgaande bespreking van wetenschappelijke duidingen en vooronderstellingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Roel van Goor & Bruno Vanobbergen
2. De mens, het kind, de cultuur en de opvoeding
Wilna A.J. Meijer
3. Verantwoordelijkheid en de pedagogische relatie
Bas Levering
4. Leren en onderwijzen: Een pedagogische verhandeling
Wouter Pols
5. Idealen in opvoeding en onderwijs: Een zegen of een vloek?
Doret de Ruyter
6. Lichamelijkheid in opvoeden en onderwijzen
Joris Vlieghe
7. Kinderrechten als referentiekader in de pedagogische praktijk
Didier Reynaert
8. Pedagogiek en burgerschap
Maria Bouverne-De Bie & Joke Vandenabeele
9. Jeugdcriminaliteit
Henk Ferwerda & Tom van Ham
10. Geen ‘gezinsopvoeding’ in opvoedingsondersteuning?
Philippe Noens
11. Diversiteit in opvoeding en opvoedondersteuning
Marjolijn Distelbrink & Trees Pels
12. Pedagogisch perspectief ontwikkelen in situaties van kinderarmoede
Griet Roets en Tineke Schiettecat
13. Van onderwijsvrijheid naar onderwijsmarkt
Orhan Agirdag & Sjoerd Karsten
14. Over de relevantie van de neurowetenschap voor de pedagogiek
Paul Smeyers
15. Het kind als consument en onze zorg om de kindertijd
Bruno Vanobbergen
16. Naar een pedagogiek van radicalisering
Stijn Sieckelinck
17. Games, gamification en sociale media : Lerend spelen en spelend leren
David Nieborg & Joke Hermes
18. Vluchtelingenkinderen: Naar een relationeel perspectief op pedagogische praktijken in de context van gedwongen migratie
Lucia De Haene & Ilse Derluyn
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan