Anja Sinnige is adviseur burgerschapseducatie en auteur van het boek Historisch bewustzijn op de basisschool. Ze werkte tien jaar als docentopleider Mens en Samenleving aan de Pedagogische Academie en bij het Lectoraat Curious Minds - Diversiteit en Gedrag van de Hanzehogeschool Groningen.
Meer over de auteursBurgerschap in de klas
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789023258445Samenvatting
Dit is niet zomaar het zoveelste boek over burgerschap voor leraren (in opleiding). De auteurs hebben bewust gekozen voor een bepaalde werkwijze. Burgerschap gaat in de kern over ‘burger-zijn’ in de wereld.
Daar is geen handleiding voor. Het gaat erom dat jij als (aankomende) leraar, zelf een mening vormt over het burger-zijn. Waar draait het om in goed burgerschapsonderwijs? Wat vind jij daarin belangrijk? 'Burgerschap in de klas' is een geïntegreerd werk- en leerboek. Een wisselwerking tussen theorie en de schoolpraktijk en andersom. In het boek worden kaders gegeven en zaken uitgelegd, maar vooral veel vragen gesteld.
De opdrachten dagen jou, de (aankomende) leraar, uit om een eigen visie te vormen op burgerschap en deze toe te passen in je klas. De ontmoeting tussen jou, het kind en zijn ouders of verzorgers staat centraal. Daarnaast ook de ontmoeting met jezelf, als leraar in een team, met de leerstof en de wereld. Je vindt in dit werk- en leerboek concrete opdrachten om burgerschapsonderwijs handen en voeten te geven in de klas. Als onderdeel van de vakken of als vak apart.
Dit werk- en leerboek kun je zelfstandig en als leergroep gebruiken. Hierbij kun je op eigen initiatief en op het juiste moment een opleidingsdocent, werkbegeleider of expert inschakelen. Om je mening te slijpen en op zoek te gaan naar een persoonlijke werkwijze vanuit de theorie naar de schoolpraktijk en omgekeerd.
De auteurs vinden het belangrijk dat je vanuit de schoolpraktijk nadenkt over achterliggende theoretische keuzes van je eigen onderwijspraktijk die gevoed worden door jouw visie op het burger-zijn in de klas. Dit verlangen wordt vooral gevoed door de gedachte dat ze de (aankomende) leraren willen uitdagen om zich mede verantwoordelijk te voelen voor een levenswaardige samenleving. Een samenleving waarin het draait om mensen en hoe die met elkaar in de wereld samenleven. Het onderwijs speelt als mini-samenleving in deze ontmoetingen een belangrijk rol en de positie van de leraar is hierin cruciaal.
Anja Sinnige en Tamme Spoelstra hopen op vele goede ontmoetingen met als doel een levenswaardige samenleving waarin kinderen kunnen floreren in het beter begrijpen van de wereld.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Tamme Spoelstra
Inhoudsopgave
Inleiding: werkwijze van dit boek 11
Deel I De waarde van goed burgerschapsonderwijs 14
Hoofdstuk 1 Burgerschap in de klas 17
1.1 De wereld in de klas 18
1.2 De klas als minisamenleving 22
1.3 Levenswaardig leren 26
Hoofdstuk 2 Burgerschapsonderwijs gedefinieerd 31
2.1 De aanleiding 31
2.2 De wettelijke kaders 39
2.3 Drie strategieën 41
Hoofdstuk 3 Perspectieven op burgerschap in de klas 45
3.1 De talentendriehoek 45
3.2 De stem van de lerende 46
3.3 De drie lagen van burgerschap 50
Hoofdstuk 4 De praktijk van burgerschap in de klas 55
4.1 Rol van de leerling 56
4.2 Rol van de leraar 58
4.3 Rol van de leertaak 61
Hoofdstuk 5 Effecten van goed burgerschapsonderwijs 69
5.1 Handelingsverlegenheid onder leraren 69
5.2 Voorwaarden voor goed burgerschapsonderwijs 71
5.3 Kijkkader voor goed burgerschapsonderwijs 75
Deel II De schoolvakken als basis voor 78
burgerschapsonderwijs
Hoofdstuk 6 Burgerschapsonderwijs in de vakken 81
6.1 Wereldoriëntatie als uitgangspunt 81
6.2 Alle schoolvakken als basis 83
6.3 Samenhang 84
Hoofdstuk 7 Kennis van de wereld 87
7.1 Wereldse thema’s 88
7.2 Controversiële thema’s 92
7.3 Leren door grote vraagstukken 95
Hoofdstuk 8 Een levenswaardige samenleving 99
8.1 Voor een goede samenleving 99
8.2 Goed voorbeeld doet goed volgen 105
8.3 Burgerschapsdoelen bij schoolvakken 108
Hoofdstuk 9 Jezelf en de wereld 113
9.1 Meningen en je eigen keuzes maken 113
9.2 Ontwerpen van een eigen visie op burgerschapsonderwijs 114
9.3 Droomschool 116
Hoofdstuk 10 Schoolvakken 119
10.1 De kracht van hier en daar – Aardrijkskundeonderwijs 120
10.2 De kracht van toen en nu – Geschiedenisonderwijs 122
10.3 De kracht van mechanismen – Natuuronderwijs en technologie 125
10.4 De kracht van verhalen – Nederlands 128
10.5 De kracht van het verstaan – Engels 134
10.6 De kracht van vragen stellen – Rekenen & wiskunde 137
10.7 De kracht van verbeelding – Kunstzinnige oriëntatie 140
10.8 De kracht van spel – Bewegingsonderwijs 144
10.9 De kracht van geloven – Levensbeschouwelijk onderwijs 146
Deel III Burgerschapsonderwijs als vak apart 150
Hoofdstuk 11 Burgerschap in een bredere context 153
11.1 Wereldburgerschap 153
11.2 Burgerschapsonderwijswetgeving 156
11.3 Burgerschapsonderwijs op de lerarenopleiding 158
Hoofdstuk 12 Wereldburgerschap 163
12.1 Mensenrechtenonderwijs 163
12.2 Wereldburgerschap in thema’s 166
12.3 Een netwerkcurriculum 170
Hoofdstuk 13 Rollen in de maatschappij 175
13.1 Actief burgerschap en sociale integratie 175
13.2 De school als oefenplaats 177
13.3 Dialoog, discussie of debat 183
Hoofdstuk 14 Jij en je cultuur 187
14.1 Je eigen roeping verstaan 188
14.2 In gesprek met jezelf 191
14.3 Hoe kijk jij? 192
Geraadpleegde bronnen 199
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan