Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Groeimodellen

Creëer nieuwe business

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789089651778
Direct te downloaden

Samenvatting

Genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2013!

Groei staat altijd op de agenda. Sommige ondernemingen willen groeien omdat ze graag de uitdaging aangaan, andere moeten groeien uit pure noodzaak. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie? Traditionele keuzes die u daarvoor ter beschikking stonden, met alleen de nadruk op klanten ofwel aanbod, voldoen niet meer voor deze tijd.

Het is tijd dat u uw businessmodel eens grondig onder de loep neemt. 'Groeimodellen' leidt u daarvoor van de inzichtelijke theorie van het Businessmodelwiel, langs twaalf nieuwe, effectieve strategieën. Denk bijvoorbeeld aan andere manieren van afrekenen met de klant, aan het slim inzetten van een netwerk van ambassadeurs, of aan het benutten van de innovatiekracht van businesspartners. De twaalf groeimodellen bieden u een breed scala van mogelijkheden om met uw businessmodel optimale waarde voor uw klant te creëren en zodoende succesvoller te worden.

Maar het blijft niet bij theorie. Elk van die twaalf strategieën wordt geïllustreerd door analyse van een verrassend en succesvol voorbeeld uit de actuele praktijk.Bovendien biedt dit boek u een gedetailleerd stappenplan waarmee u zelf in staat bent uw eigen model grondig te evalueren, met een nieuwe blik naar uw omgeving te kijken en te vernieuwen. En zo zelf nieuwe business te creëren.

Specificaties

ISBN13:9789089651778
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:256
Druk:1
Verschijningsdatum:27-3-2013

Expertrecensies (2)

Groeimodellen
Jefte de Bruin | 18 september 2012
'Groeimodellen' gaat, zoals de naam doet vermoeden, in op hoe organisaties nieuwe business kunnen creëren. Anders dan andere boeken over dit onderwerp tracht 'Groeimodellen' de nadruk te leggen op het 'hoe' van deze vraag. De auteurs stellen ten doel de lezer te inspireren aan de hand de eigen adviespraktijk. Het resultaat is een frisse mix van bestaande modellen en een eigen model: het Businessmodelwiel, dat bestaat uit 12 submodellen.
Lees verder
Groeimodellen
Eric van Arendonk RM | 8 juni 2012
De titel van het boek doet vermoeden dat het hier gaat om een zogenaamd modellenboek, waarin dan slechts modellen getoond worden met daarbij een over het algemeen korte uitleg. Dat is echter niet zo. De ondertitel doet meer recht aan de inhoud dan de titel zelf: 'creëer nieuwe business'. Daar gaat 'Groeimodellen' namelijk over. Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting maken hiervoor gebruik van een model waarin twaalf verschillende groeimodellen opgesloten zitten.
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
8 stemmen
7
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Yousri Mandour: ‘Je bedrijf opnieuw uitvinden’
Hans van der Klis 31 mei 2012 Met het boek Groeimodellen willen Yousri Mandour en zijn coauteurs Kris Brees en Roy Wenting van adviesbureau ICSB Marketing en Strategie ondernemers en managers uitdagen eens kritisch in de spiegel te kijken. Voldoet hun businessmodel nog wel in een stagnerende markt of is een radicaal andere opzet van het bedrijf nodig om verspilling te ontdekken? ‘Natuurlijk is het doodeng alles om te gooien’, zegt Mandour.
interview
Hoe nieuwe businessmodellen tot groei leiden
Hans van der Klis 26 maart 2012 Met Groeimodellen reiken Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting hun lezers twaalf modellen aan om groei te bewerkstelligen. Eind april verschijnt dit boek maar uiteraard sprak Managementboek Magazine alvast met een van de auteurs, Yousri Mandour: ‘Mijn ideaal is het dat mensen geïnspireerd raken door onze voorbeelden en dat ze de vertaalslag naar hun eigen organisatie willen maken.’

Over Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij ICSB en adviseert organisaties op het gebied van strategisch management en business development. Hij doceert aan diverse masterprogramma’s op Nyenrode, UvA en de Hotelschool The Hague. Yousri is commissaris bij Zorg van de Zaak en auteur van diverse managementboeken, zoals Zo vernieuw je je businessmodel! en Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen.

Andere boeken door Yousri Mandour

Over Kris Brees

Kris Brees ondersteunt als senior adviseur organisaties in het benoemen en bereiken van hun klantgerichte toekomststrategie. Enkele van de meer bekende organisaties waar Kris in recent mee werkte zijn ANWB, Overtoom, Cito, Roteb en De Lage Landen. Ook is hij één van de drijvende krachten achter het innovation leadersnetwork YellowCats. Kris is partner bij ICSB Marketing en Strategie en deed eerder 15 jaar praktijkervaring op als marketeer bij diverse FMCG bedrijven, onder meer als marketingmanager bij Unilever.

Andere boeken door Kris Brees

Over Roy Wenting

Roy Wenting is Business Development Manager bij Coloplast en voormalig adviseur bij ICSB Marketing en Strategie. Hij vertaalt het creatieve potentieel uit klantverhalen/onderzoek naar vernieuwende oplossingen voor de klant. Hij helpt organisaties te groeien door ze bewust te maken van dit potentieel en dit potentieel strategisch en praktisch aan te wenden. Organisaties waar Wenting recentelijk voor werkte zijn woningcorporaties Vivare en Ymere, kennisinstelling CROW, Centraal Boekhuis en Managementboek.nl. Hij is tevens oprichter van Wenteling en werkt daarmee aan de bewuste groei van mens en organisatie met inzet van yoga en/of consultancy.

Andere boeken door Roy Wenting

Inhoudsopgave

Deel I Groei door businessmodelinnovatie

1. Inleiding
1.1 Waarom groeien?
1.2 Wat verstaan we onder groei?
1.3 Waarom groeien met businessmodelinnovatie?

2. Businessmodellen
2.1 Johnson: Four-box Business Model
2.2 Houtgraaf & Bekkers: Het Drielagen-businessmodel
2.3 Osterwalder: Business Model Canvas
2.4 Businessmodelraamwerken en externe bedrijfsomstandigheden

3. Het Businessmodelwiel
3.1 Doelgroep & relatie
3.2 Aanbod & kanalen
3.3 Verdienmodel
3.4 Bronnen & partners
3.5 Het Businessmodelwiel nader beschouwd

4. Waardecreatie
4.1 Achtergrond
4.2 Drie vormen van waardecreatie
4.3 Waardecreatie door interne optimalisatie
4.4 Waardecreatie in de keten
4.5 Waardecreatie in het netwerk
4.6 Overzicht drie vormen van waardecreatie


Deel II Groeimodellen

Introductie
Groeimodel 1 Klantbehoefte beantwoorden (Vitamine & Zo)
Groeimodel 2 Opnieuw samenstellen (CapitalGuards)
Groeimodel 3 Anders afrekenen (Zipcar)
Groeimodel 4 Inefficiënties vervangen (CitizenM)
Groeimodel 5 Herijken in de keten (Koppert Cress)
Groeimodel 6 Herplaatsen in de keten (MyFab)
Groeimodel 7 Herverdelen in de keten (Hilti)
Groeimodel 8 Herverbinden in de keten (Dura Vermeer)
Groeimodel 9 Cocreëren (giffgaff)
Groeimodel 10 Behoeftegedreven aanbieden (GoCar Tours)
Groeimodel 11 Wederkerigheid vervangen (Seats2meet.com)
Groeimodel 12 Open innoveren (Procter & Gamble)

Bijlage: Overzicht van de groeimodellen


Deel III Kennis in actie!

Aan de slag met uw groeimodel in veertig dagen
Week 1 Doel helder
Week 2 Huidige situatie
Week 3 Doel nog steeds helder?
Week 4 Divergeren
Week 5 Externe prikkels
Week 6 Nog even divergeren, doorwerken en kiezen
Week 7 Uitwerken (de pizzaweek)
Week 8 Actie!


Bronnen
Over ICSB Marketing en Strategie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Groeimodellen