De prijs voor privacy
Van de Stasi tot Big Tech: hoe surveillance ons leven bepaalt
Paperback NL 1e druk 9789089754974Samenvatting
Het Ministerium für Staatssicherheit in de voormalige DDR, kortweg ‘de Stasi’, stond synoniem voor gedragsbeïnvloeding, onderdrukking en totale surveillance. Na de val van de Berlijnse muur was één ding zeker: dit nooit meer.
Maar wat als de geschiedenis zich herhaalt?
Aan de hand van het vuistdikke Stasidossier over zijn moeder – jarenlang bespioneerd en gemanipuleerd – onderzoekt techjournalist Bob Hardus hoe surveillance vandaag de dag ons leven binnendringt. Niet langer met afluisterapparatuur en informanten, maar met data en algoritmes. Niet door een regime, maar door een industrie.
Wat begint als een persoonlijke zoektocht naar het verleden van zijn ouders, groeit uit tot een onthutsend portret van onze samenleving. We geven steeds meer privacy op in ruil voor veiligheid, efficiëntie en gemak. Beseffen we op tijd welke prijs we daarvoor betalen, of zijn we al te laat?
Bob Hardus (1983) is journalist en zoekmachine specialist. Tot zijn klanten behoren vergelijkingssites, overheids-instanties, mediabedrijven en diverse PR- en reclamebureaus. Eerder was hij verslaggever voor onder meer het Noordhollands Dagblad en HP/De Tijd.
Specificaties
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan