
Lees verder
associate professor en partner aan Vlerick Business School
Meer over Marion DebruyneBepaal uw strategie door te luisteren naar uw klant
Voor succesvolle organisaties van de toekomst zijn klantgerichtheid en innovatie geen tegenpolen. Om hun strategie te bepalen, starten ze vanuit de markt en werken ze volgens drie basisprincipes.
Allereerst scannen ze voortdurend hun omgeving, alert voor signalen van de klant. Op die manier kunnen ze anticiperen op eventuele veranderingen, noden en wensen.
Bovendien zien ze innovatie als de enige manier om te overleven op de lange termijn. Wat ze leren van de klant, zetten ze om in werkbare verandering. Allerlaatst werken deze organisaties samen op die punten waar ze zelf tekortschieten. Ze gaan slimme partnerships aan en begrijpen dat samenwerking cruciaal is om een goed idee te laten uitgroeien tot een commercieel succes.
'Customer Innovation' is het referentiewerk naar een marktgedreven organisatie. Voor managers, ondernemers en iedereen die wil groeien vanuit de noden van klanten.