Informatieanalyse voor Engineering en Management Requirements
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789401800297Samenvatting
Veel organisaties hebben continu behoefte aan verbetering van bedrijfsprocessen voor meer efficiency, besparing van kosten en grotere klanttevredenheid. Dit is de bron van business requirements, de eisen die tot verbeteringen moeten leiden. Deze business requirements worden verzameld, geanalyseerd, gemanaged en in projecten afgehandeld, waarbij gezocht wordt naar de beste oplossingsrichtingen. ICT is daar vaak bij betrokken. In grote organisaties treffen we in dit werkterrein de businessanalist en de informatieanalist aan. In kleinere organisaties neemt een business-/informatieanalist of kortweg 'Bia' beide rollen op zich.
Dit boek richt zich op de Bia. Het reikt hem of haar alles aan wat nodig is om business requirements boven water te halen, te analyseren, te beschrijven, oplossingsrichtingen ervoor te zoeken en alternatieven uit te werken inclusief business cases. In dit hele traject zijn modellen van bedrijfsprocessen en datamodellen essentieel in de communicatie tussen ontwerpers en belanghebbenden. Dit boek geeft duidelijke richtlijnen voor het opstellen van deze modellen, met heldere voorbeelden. De modelleertaal is UML (Unified Modeling Language), het ontwikkelproces is gebaseerd op RUP (Rational Unified Process) en voor projectmanagement is PRINCE2 van toepassing.
Het boek is ook geschikt voor business process managers en business consultants. Informatiemanagers, functioneel ontwerpers, ERP-consultants en web designers kunnen de inhoud van dit boek goed gebruiken om de producten die aan de voorkant van een project worden opgeleverd beter te begrijpen, en daarnaast te kunnen verifiëren en toetsen.
Het boek is ook bedoeld voor studenten in het hoger beroepsonderwijs, met name in de studies Informatica, Informatiedienstverlening en -management, Informatiekunde, Information Engineering en Bedrijfskundige Informatica.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Verkenning
1.1 Werk en werkterrein
1.2 Triggers
1.3 Een ordeningsmodel voor veranderingen
1.4 Requirements
1.5 Methodisch raamwerk
1.5.1 Het V-model
1.5.2 RUP
1.6 Analyses
1.7 Repository
1.8 Uit de praktijk
2. Requirements en alternatieven
2.1 Requirements boven water krijgen
2.2 SWOT-analyse
2.3 Van requirements naar alternatieven
2.4 Verslaglegging en verantwoording
2.5 Uit de praktijk
3. Modelleren voor requirements
3.1 Inleiding
3.2 Werkwijze business modeling
3.2.1 Stel de requirements vast
3.2.2 Stel een business event list op
3.2.3 Stel een business use case diagram op
3.2.4 Beschrijf de use cases
3.2.5 Voeg activity diagrams toe voor complexe use cases
3.2.6 Stel een model op van use case realisaties
3.2.7 Vul verantwoordelijkheidsmatrix in ( huidige situatie)
3.2.8 Stel een model op van business classes
3.2.9 Vul verantwoordelijkheidsmatrix in (classes, huidige situatie)
3.2.10 Zorg voor afstemming tussen use cases en business classes
3.2.11 Zorg voor verifi catie van het geheel
3.2.12 Bepaal de gewenste verandering
3.2.13 Herhaal de stappen b tot en met k voor de nieuwe business
3.3 Het vervolg van business modeling
3.4 SA/SD of UML voor Analysis & Design
3.5 Uit de praktijk
4. Andere modelleertechnieken voor requirements
4.1 Inleiding
4.2 BPMN
4.2.1 De symbolenset van BPMN
4.3 IDEF0/Actimod
4.4 ER-modellen
4.5 Uit de praktijk
5. Managementfilosofieën en requirements
5.1 Inleiding
5.2 Lean manufacturing
5.3 Six Sigma
5.4 Lean Six Sigma
5.5 Requirements in managementfilosofieën
5.6 Lean IT
5.7 Uit de praktijk
6. Competenties, taken en rollen van de Bia
6.1 Inleiding
6.2 Branchespecifieke competenties
6.3 Businesscompetenties
6.4 Vaktechnische competenties
6.5 Persoonlijke competenties
6.6 Uit de praktijk
7. Casestudies
7.1 Inleiding
7.2 Bankautomaten
7.3 Vervoersbedrijf
7.4 Klinisch laboratorium
7.5 Eindverwerking van randapparaten
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan