Lees verder
Jan Spackler (1960) studeerde Bedrijfskunde (HTS), Bedrijfseconomie (WO) en Organisatiekunde (TIAS).
Meer over de auteursVerhalen om niet te verdwalen
De reis van de merkorganisatie
Gebonden Nederlands 2016 9789402600865Samenvatting
We leven in een overgerationaliseerde zakelijke wereld. Koning spreadsheet, KPI’ s en het geloof in een maakbare wereld domineren. Wij belichten in dit Bookazine daarom de andere kant van de medaille, die van het onbewuste en irrationele. In twaalf aansprekende verhalen vertellen we hoe organisaties zich op een natuurlijke wijze kunnen transformeren tot bezielde merkorganisaties.
De verhalen geven naar analogie van De reis van de held van Joseph Campbell inzicht in de reis, welke merkorganisaties maken in de huidige logaritmisch versnellende context. Een reis in de buitenwereld welke volgens Carl Jung onlosmakelijk verbonden is met de reis naar binnen, naar de ziel van de organisatie, naar de wereld van het onbewuste en de archetypen. Een verhalenbundel over groei en verdieping van merkorganisaties als levend organisme. Een verademing tegenover de veelal verstikkende mechanische benaderingswijze.
Het boek bevat interviews met Arjan Erkel, Andi Lothian, Stephan van Slooten en Tjeu van den Berk en verhalen over:
-Wie overleeft in retailland
-De Roma: een vrijwillig collectief in Antwerpen
-De onzichtbare coöperatie Rabobank
-Een gedurfd experiment van citizenM
-De vuurproef voor Volkswagen AG
-Heineken: gewoon bier, ongewoon design
-De 9+ klantreis van Carglass,
-Jumbo’s meesterondernemers
-De bezieler van Het Oogziekenhuis.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jan Spackler
Over Ruud Heijenga
Inhoudsopgave
Deel 1: Een theoretische duiding
1. Van functioneel naar emotioneel naar…
2. De ontwikkeling van een mens
3. De transitie van een merkorganisatie
Deel 2: Verhalen om niet te verdwalen
Kwadrant I. Horen, zien en zwijgen – of toch in actie komen
Kwadrant II. Het gedurfde experiment
Kwadrant III. Nieuwe inzichten verankeren
Kwadrant IV. De nieuwe ik
Outro
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan