

Alan Jacobs is hoogleraar letterkunde. Hij publiceerde tal van artikelen voor onder andere The Atlantic, Wall Street Journal en Harper’s Magazine, en is auteur van verschillende boeken, waaronder een biografie van C.
Meer over Alan JacobsDe kunst van het denken
Survivalgids voor een onvoorspelbare wereld
Paperback Nederlands 2018 9789460038129Samenvatting
De meesten van ons willen liever niet denken. Want denken is problematisch. Denken kan ons dwingen buiten vertrouwde, comfortabele paden te treden en dat kan complicaties opleveren. Denken gaat bovendien langzaam, en dat is een probleem als wij door de manier waarop we informatie binnenkrijgen - meestal online - terechtkomen in een draaikolk van sociale media, gebekvecht en bubbels van eigen gelijk.
Toch komen veel van de felste discussies over de politieke, sociale of religieuze kwesties die ons verdelen, niet voort uit het gegeven dat wij nu eenmaal onherroepelijk verdeeld zijn. Zij zijn het gevolg van het feit dat wij niet nadenken.
In dit virtuoze en buitengewoon vermakelijke boek analyseert Alan Jacobs de verschillende krachten die ons verhinderen te denken - krachten die alleen maar zijn toegenomen in dit tijdperk van 'alternatieve feiten', nepnieuws en informatie-overload. Al doende haalt Jacobs allerlei mythen onderuit. We kunnen misschien niet zo goed denken als we graag willen geloven, maar we kunnen ons geestelijk leven wel degelijk beschermen tegen de hindernissen van het moderne leven. En als we gezamenlijk kunnen leren denken, kunnen we misschien ook leren samen te leven.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. Beginnen met nadenken
2. Aantrekking
3. Afstoting
4. Het geld van de dwazen
5. Onze hokjesgeest
6. Open of gesloten
7. Denken is menselijk
Conclusie: De geneugten en gevaren van het nadenken
Nawoord: Checklist voor de denkende mens
Dankwoord
Noten
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan