Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuwe Business Modellen

Samen Werken aan Waardecreatie (PDF-download)

E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789462201187
Verkooppositie 7457145 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond thema's die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy. Er zijn veel initiatieven, maar deze gaan ook (snel) weer ten onder. Zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven.

Samen ‘werkenderweg’ de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet gewoon door mensen georganiseerd worden, met elkaar en terzake kundig. Dat is lastig. De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen.

In de afgelopen drie jaar is onderzoek gedaan door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen.

Samen met ruim dertig co-auteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven lees doe-het-zelf boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wel succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.

De nieuwe economie: dat zijn wij!

Specificaties

ISBN13:9789462201187
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:pdf
Aantal pagina's:276
Druk:1
Verschijningsdatum:13-11-2014

Expertrecensies (3)

Yousri Mandour | 17 februari 2015
Jan Jonker heeft samen met ruim 30 (!) mede-auteurs een indrukwekkend denk- en werkboek over nieuwe businessmodellen (NBMs) geschreven. En laat de titel van het boek u niet op het verkeerde been zetten. Dit is niet zozeer een ‘traditioneel’ businessmodellenboek dat zich vooral richt op nieuwe verdienmodellen gebaseerd op bestaande businessconcepten.Lees verder
Eric van Arendonk RM | 12 december 2014
Een meer dan actueel thema; nieuwe business modellen. Indien het bestaande niet meer werkt zal er iets nieuws moeten komen. ‘Nieuwe business modellen’ van Jan Jonker gaat over… het creëren van nieuwe businessmodellen. Het is een compleet boek dat bijna het karakter heeft van een werkboek.Lees verder
Samen werken aan waardecreatie
Pierre Spaninks | 20 november 2014
Met onze conventionele business modellen komen we er niet meer. We moeten toe naar nieuwe manieren van samenwerken, van waarde creëren. In Nieuwe Business Modellen vertelt Jan Jonker niet alleen waarom, maar legt hij ook uit hoe. We leven in een tijd van maatschappelijke en economische transitie.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

4.6 van de 5
32 stemmen
25
4
1
0
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (9)

nieuws
Bedrijven met een missie
Bertrand Weegenaar 5 juni 2018 De auteurs Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters hebben bewezen in hun werkzame leven dat sociaal ondernemen en succesvol zijn kan. Betekenis geven aan werk, aan de samenleving en aan mensen. Waarde toevoegen en impact creëren naast of soms in plaats van geld. Onder aan de streep. Zaken die je raken (‘Hoe sociaal ondernemers maatschappelijke verandering creëren’) leest als een staalkaart van tientallen voorbeelden in Nederland en België.
preview
Gratis White Paper bij Jan Jonkers Nieuwe Business Modellen
Jan Jonker 24 juni 2015 ‘We leven in een tijd van maatschappelijke en economische transitie, waarbij streven naar duurzaamheid centraal staat. Business as usual is geen optie meer.’ Hoe moet het dan wel? Jonker biedt aanknopingspunten in deze White Paper.
column
Een klant, da’s interessant
Pierre Pieterse 19 mei 2015 ‘Omnichannel is hét antwoord op e-commerce. In deze filosofie staat de klant centraal en niet de winkel. De retailer biedt alle relevante touchpoints aan en zorgt dat die naadloos op elkaar aansluiten.
column
Shortlist 2015 - Een verdienstelijk lijstje
Pierre Pieterse 21 april 2015 Wat je ook vindt van de jury van het Managementboek van het Jaar, te weinig mannen, te weinig vrouwen, of precies omgekeerd, ze hebben een bijzonder smakelijke shortlist geserveerd. Voor elk wat wils! Voor de strateeg, de marketeer, de veranderaar, de toekomstkijker, en natuurlijk ook de ‘datisten’.
nieuws
Nominaties Ooa boek van het jaar bekend
Pierre Pieterse 25 maart 2015 De Ooa- jury van het heeft tien boeken geselecteerd die in aanmerking komen voor een nominatie ‘Boek van het Jaar 2014’ (zeg maar de longlist). Medio april wordt bekend gemaakt welke drie boeken worden genomineerd (zeg maar de shortlist). Het uiteindelijke ‘Ooa Boek van het Jaar 2014’ wordt bekend gemaakt tijdens het tweede Boek & Festival op 19 mei 2015.
nieuws
Shortlist Managementboek van het Jaar 2015
Justin van Lopik 17 maart 2015 Vijf boeken zijn genomineerd voor de titel Managementboek van het Jaar 2015. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandstalig managementboek. De jury maakt de winnaar bekend op 23 april 2015, tijdens het Managementboekengala in de Rode Hoed (Amsterdam).
special
Management Summaries: Nieuwe Business Modellen
Ronald Buitenhuis 27 januari 2015 Duurzaamheid wordt volwassen, aldus Jan Jonker. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan en vooral ook moet. En wel richting een ‘WEconomy’. Dat vereist samen werken en samenwerken, want alleen dan beklijven de noodzakelijke initiatieven om te komen tot zo’n ‘WEconomy’.
interview
Jan Jonker: ‘De nieuwe economie, dat zijn wij’
Pierre Spaninks 8 december 2014 Met onze conventionele business modellen komen we er niet meer. We moeten naar nieuwe manieren van samenwerken, van waarde creëren. Jan Jonker doet daar onderzoek naar. Met zijn recentste boek Nieuwe Business Modellen op tafel vertelt hij over het hoe en waarom.
nieuws
92 managementboeken, maar waarover?
Pierre Spaninks 29 oktober 2014 Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
Alle interviews en artikelen (9)

Over Jan Jonker

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. De afgelopen jaren heeft hij daarnaast de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van een andere meer duurzame economie, de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen en transactiesystemen waar geen geld aan te pas komt. Voor dat laatste ontwikkelde en lanceerde hij de app ‘SamSamBank’. Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers Duurzaam denken doen (2010), Nieuwe Business Modellen (2015) en Circulair organiseren (2018). De laatste jaren concentreert hij zich met zijn onderzoek meer en meer op de transitievraag die duurzaamheid en circulariteit met zich meebrengen. Hij werkt al jaren samen met Niels Faber aan columns, artikelen en boeken over duurzaamheid, de circulaire economie en transitie. Hij is bereikbaar via: janjonker@wxs.nl.

Andere boeken door Jan Jonker

Inhoudsopgave

Voorwoord
Opgedragen aan de mensen met veranderimpact op deze maatschappij
Dankwoord
Verantwoording
Leeswijzer
NBMs in vogelvlucht

Deel 1: De Bibliotheek
Waarom nieuwe business modellen noodzakelijk zijn
Samenvatting
1. Welkom bij de WEconomy
Zonder plan op weg naar een maatschappij en economie van morgen
1.1 Leven in een tussentijd
1.2 Een stille revolutie
1.3 Werken aan de WEconomy
1.4 BBO-model
1.5 Winst en waarde
1.6 Duurzaam organiseren als uitdaging
1.7 Het begin van een doorlopende ontwikkeling

2. Rood, Groen of Blauw
Over veranderingen in de rol van organisaties in de maatschappij
2.1 Niets is wat het lijkt en alles verandert, voortdurend
2.2 De kortst mogelijke geschiedenis van organiseren
2.3 Organiseren: Rood, Groen of Blauw
2.4 Denken in kapitalen
2.5 De ‘piramide en de pannenkoek’

3. Een kompas voor duurzaam organiseren
Principes en strategieën voor waardecreatie
3.1 Duurzaamheid vraagt om waarde(n)
3.2 Origine van waardecreatie
3.3 Vormen van waardecreatie
3.4 Over strategie gesproken
3.5 Materiële strategie
3.6 Sociale strategie
3.7 Strategie mengen: materiaal en sociaal samen

4. Transacties
Over het centrale beginsel van conventionele en nieuwe business modellen
4.1 Transacties als maatschappelijk organisatorisch beginsel
4.2 Anders denken over een monetair systeem
4.3 Transacties: velden, vormen en middelen
4.4 Dilemma’s van waarde
4.5 Werken met verschillende waarden

5. De logica van meervoudige waardecreatie
Over de bouwstenen van Nieuwe Business Modellen en hoe ze met elkaar samenhangen
5.1 Nog even: wat is waardecreatie?
5.2 De logica van NBMs
5.3 Bouwstenen van een NBM
5.4 Waardecreatie-vergelijking is niet zonder problemen
5.5 Werken aan verduurzaming

6. Vorm volgt functie
Zoeken naar passende (juridische) organisatievormen
6.1 Het belang van organisatievormen
6.2 Organisatievorm volgt organisatieontwerp
6.3 Juridisch organiseren in de maatschappij
6.4 Factoren die de keuze voor een rechtsvorm bepalen
6.5 Identiteit: de zeven ICA-principes
6.6 Rechtsvormen voor NBMs
6.7 Op weg naar nieuwe rechtsvormen?

7. Duurzaamheid en veranderen
Omgaan met veranderen als onvermijdelijk onderdeel van het ontwikkelen en implementeren van NBMs
7.1 Veranderen als vertrekpunt
7.2 Vijf transitielijnen
7.3 Centraal veranderkundig model
7.4 Dilemma’s
7.5 Ordes van veranderen
7.6 Gewoon beginnen: linksom of rechtsom werken
7.7 Epiloog van dit hoofdstuk en van het eerste deel
Intermezzo

Deel 2: De werkplaats
Advies vooraf
8. Principes voor waardecreatie
Drie principes van waardecreatie helpen de koers te bepalen
8.1 Wat zijn principes?
8.2 Waardecreatie: samen denken, samen maken
8.3 Beginselen om waarde te creëren
8.4 Ondernemen met verschillende beginselen
8.5 Werken met beginselen als kompas

9. Werken aan een ontwerp
De onderdelen voor het ontwerpen van je eigen model
9.1 Over doel en proces: wie, hoe en wat
9.2 Ontwerpen doe je zo!
9.3 Fase 1: een idee
9.4 Fase 2: het prototype
9.5 Wie: het waardenetwerk van een NBM
9.6 Hoe: hoe ga ik mijn NBM organiseren?
9.7 Wat: welke middelen, kennis en vaardigheden heb ik voor mijn NBM nodig?
9.8 Fase 3: een werkend aanbod

10. Waardepropositie: vanuit waarden waarde creëren
Hier halen we je idee door de wasstraat
10.1 Zonder eigenwaarde geen meerwaarde
10.2 Focus
10.3 Passie, frustratie en brood op de plank
10.4 De wasstraat
10.5 Checklist waardepropositie
10.6 Aan de slag

11. Community bouwen én onderhouden
Hoe houd je het idee in de lucht in een ‘levende’ communitystructuur?
11.1 Naar anders samen-werken
11.2 Fasen van ontwikkeling
11.3 Brengen en halen
11.4 Omgaan met elkaar
11.5 Reflecties op een community in aanbouw

12. Waardecreatie-vergelijking
Hoe beoordeel je de uitkomsten van een business model?
12.1 De meervoudige waardenbenadering
12.2 Het systeem in beeld: wie creëert welke waarde?
12.3 Welke waarden waarderen?
12.4 Meerwaarde waarderen: transactievormen en transactiemiddelen
12.5 Kosten en opbrengsten in beeld
12.6 Het identificeren van ‘ware’ winst
12.7 Ten slotte

13. Derde-ordeveranderen: duurzame ontwikkeling en transitie
Het toekomstige succes van nieuwe business modellen is sterk afhankelijk van het met elkaar realiseren van transities
13.1 Duurzaamheid vraagt om transitie
13.2 Typering van derde-ordeverandervraagstukken: kernvragen
13.3 Dilemma’s van de derde orde
13.4 Bouwstenen voor een transitie richting duurzaamheid
13.5 Epiloog

Appendix I: Bronnen
Appendix II: Overzicht indicatoren voor waardevergelijking
Appendix III: Overzicht figuren en tabellen
Appendix IV: Over de auteurs
Appendix V: The making of …

Trefwoordenlijst
In aanbouw

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Nieuwe Business Modellen