

Albert Meijer is hoogleraar Publieke Innovatie aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op innovatieprocessen in de publieke sector en zijn specifieke interesse gaat uit naar smart cities.
Meer over de auteursCoproductie in de publieke sector
(PDF-Download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789462747760Samenvatting
In de participatiesamenleving is de burger geen passieve ontvanger van overheidsdiensten, maar een actieve deelnemer. Coproductie van publieke diensten betekent dat publieke professionals samen met burgers deze diensten vormgeven. Dat klinkt prachtig, maar de vraag is: hoe kunnen zij dit doen? Op deze vraag geeft Coproductie in de publieke sector antwoord door lessen te trekken uit de praktijk.
Dit boek laat zien hoe professionals in verschillende beleidssectoren – energie- en milieubeleid, armoedebestrijding, onderwijs, veiligheid – manieren hebben gevonden om coproductie vorm te geven en wat de dilemma’s zijn die zij in de praktijk ervaren. Professionals zoeken daarbij steeds naar aansluiting bij motivaties van burgers, naar een passende rol voor professionals, naar meerwaarde van coproductie en naar betrokkenheid van alle burgers.
Pasklare oplossingen voor de inrichting van coproductie in de praktijk – do’s-and-don’ts– biedt dit boek niet, maar wel rijke inzichten uit diverse praktijken en richtinggevende ontwerpvragen. Coproductie in de publieke sector biedt professionals in de publieke sector daarmee een basis voor de ontwikkeling van een aanpak die aansluit op de eigen situatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marlies Honingh
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Bram Verschuere & Trui Steen
1.1 Waarom dit boek? 9
1.2 Wat is coproductie? 10
1.3 Drie prangende vragen over de praktijk van coproductie 13
1.4 Strekking en opbouw van dit boek 20
2. Coproductie van energie- en milieubeleid 23
Evelijn Martinius, Harm van den Heiligenberg, Carla Onderdelinden en Sofie Rapsaet
2.1 Inleiding 23
2.2 Voorbeelden uit de praktijk 24
2.2.1 Community of Practice voor duurzame energie in Gelderland 24
2.2.2 Klimaatpodium Brugge 28
2.2.3 Living Labs in Utrecht 32
2.3 Wat valt er op? 37
2.4 Conclusie 39
3. Coproductie van armoedebestrijding 43
Evelijn Martinius, Nico Ooms, Dirk van der Kloet, Bruno Vandenberghe, Karin Nelissen, Lieven Verlinde
3.1 Inleiding 43
3.2 Voorbeelden uit de praktijk 45
3.2.1 Kortrijk Spreekt en Doet Mee 45
3.2.2 De Tussenvoorziening: Noiz en ’t Groene Sticht 50
3.2.3 Buurtwerk ’t Lampeke 55
3.3 Wat valt op? 59
3.4 Conclusie 64
4. Coproductie van en in het onderwijs 65
Evelijn Martinius, Eddie Denessen, Marijke Wiederholdt, Mohamed Chakkar
4.1 Inleiding 65
4.2 Praktijkvoorbeelden 66
4.2.1 Nieuwe Regentesseschool 66
4.2.2 IQRA-school 71
4.3 Wat valt er op? 77
4.4 Conclusie 82
5. Coproductie in het veiligheidsdomein 83
Evelijn Martinius, Carola van Eijk, Eddy van Daele, Alex Lam, Hans Arnold, Wouter Arends
5.1 Inleiding 83
5.2 Praktijkvoorbeelden 85
5.2.1 Buurtpreventieteam Leidschendam-Voorburg 85
5.2.2 Vrijwilligers en veiliggebuurtes in Het Houtsche 90
5.2.3 Coproductie in de Kersenboogerd 94
5.3 Wat valt er op? 98
5.4 Toekomst van coproductie van veiligheid 101
5.5 Conclusie 102
6. Lessen uit coproductie in vier sectoren 105
Marlies Honingh en Albert Meijer
6.1 Introductie 105
6.2 Strategische keuzen in de vormgeving van coproductie 107
6.3 Culturele aspecten: de ‘zachte kant’ van coproductie 123
6.4 Kenniscoproductie tussen wetenschap en praktijk 127
6.5 Voorbij een instrumenteel perspectief op coproductie 130
Literatuurlijst 133
Bronnen voor de casushoofdstukken 139
Over de auteurs 143
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan