Jaap Zijlstra is trainer, auteur en mental coach bij 2M (to matter) dat hij heeft opgericht.
Meer over de auteursIk durf het risico wel aan!
Een integrale en praktische kijk op risicomanagement; visie en vaardigheid voor de mkb-adviseur
Paperback Nederlands 2014 2e druk 9789462760295Samenvatting
Het financiële landschap is ingrijpend veranderd en de vraag hoe u zich kunt onderscheiden van andere financiële adviseurs is meer actueel dan ooit tevoren. Dit boek geeft u praktische handvatten en helpt u bij het professionaliseren van uw advies.
Risicomanagement staat hoog op de agenda! Toch krijgt risicomanagement in de praktijk onvoldoende handen en voeten en ontbreekt het aan vaardigheden om risicobewustzijn te verhogen en echt vanuit de klant te denken. Daarom dit boek: een unieke combinatie tussen een praktische risicomanagement-aanpak en persoonlijke coaching op vaardigheden.
U kunt immers een "master" zijn qua vakinhoudelijke kennis, maar als u het niet goed voor het voetlicht weet te brengen heeft u nog niets. Aan de hand van een stappenplan worden in het boek praktische aandachtspunten vanuit risicomanagement belicht en worden direct bruggen gemaakt naar de dagelijkse activiteiten.
Daarbij wordt op een plezierige en persoonlijke wijze aandacht gegeven aan uw vaardigheden, gedrag, "persoonlijk risicomanagement" en commercieel leiderschap. Als financieel deskundige bent u een gesprekspartner voor verschillende typen klanten. Uw inhoudelijke deskundigheid is niet altijd een garantie voor de acceptatie van uw adviezen en bepalen maar voor een deel uw succes. Steeds belangrijker bent u als persoon, met uw eigen communicatieve vaardigheden en talenten.
Na het toepassen van de inzichten uit dit boek creëert u meerwaarde in uw dienstverlening en realiseert u meer winst voor uzelf en uw klant.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Lizanne Vroom
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Risicomanagementaanpak
3. Persoonlijke coach – persoonlijk risicomanagement
4. Klant staat centraal: visie, missie, doelstellingen
5. Persoonlijke coach – hoe stel je de klant centraal en win je het vertrouwen weer terug?
6. Scope van de opdracht
7. Persoonlijke coach: verwachtingen managen
8. Risico’s inventariseren
9. Persoonlijke coach: risico-inventarisatiegesprekken
10. Risico’s evalueren: prioriteiten stellen en de risicoperceptie van je klant aftasten
11. Persoonlijke coach: risicoperceptie, hoe nemen we risico’s waar?
12. Maatregelen bedenken (risicobeheersing en financiering)
13. Persoonlijke coach: medewerkers bewust maken van nut/noodzaak van risicobeheersing
14. Het risicomanagementadvies
15. Persoonlijke coach: adviesgesprekken
16. Evalueren & nazorg
17. Persoonlijke coach: commercieel leiderschap is te leren
Bijlage I Risico-inventarisatiechecklist
Bijlage II Het risico-inventarisatiegesprek
Bijlage III Soorten vragen
Bijlage IV Het risicoadviesgesprek
Bijlage V Metacommunicatie
Bijlage VI Richtlijnen in de omgang met klanten
Bijlage VII Omgaan met bezwaren
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan