Praktische bedrijfseconomie - MBA-versie
Theorieboek
Gebonden Nederlands 2019 2e druk 9789463171502Samenvatting
Het theorieboek Praktische Bedrijfseconomie is bedoeld als studiemateriaal voor het vak Bedrijfseconomie op hbo- en universitair niveau. Zoals de titel al aangeeft, is het boek zeer praktisch geschreven, met een groot aantal voorbeelden en heldere illustraties. Dit boek bestaat uit vier delen.
In deel 1 wordt het vak bedrijfseconomie geïntroduceerd, waarna in deel 2 uitvoerig wordt ingegaan op het begrip ‘kosten’. Deel 3 behandelt het investerings- en financieringsprobleem. Tot slot wordt in deel 4 aandacht besteed aan een aantal regelingen op het gebied van externe verslaggeving. In dit boek is veel aandacht besteed aan helder taalgebruik.
Ook de opmaak met veel voorbeelden en illustraties zorgt voor een overzichtelijk studieboek dat u maximaal ondersteunt bij uw studie. Samen met het bijbehorende opgavenboek, dat per hoofdstuk een groot aantal representatieve opgaven bevat, en de digitale leeromgeving op www.praktischebedrijfseconomie.nl bereidt dit studieboek u optimaal voor op het af te leggen tentamen of examen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Introductie van het vak bedrijfseconomie
1. Het vakgebied van de bedrijfseconomie
2. Het ondernemingsplan
Deel 2: Kosten en kostprijs
3. De kostensoorten
4. De kosten van duurzame productiemiddelen
5. Kosten en bedrijfsdrukte
6. Direct costing en break even-analyse
7. Directe en indirecte kosten
8. Verschillenanalyse en budgettering
Deel 3: Financiering
9. Investerings- en financieringsprobleem
10. Investeringsselectie
11. Het eigen vermogen
12. Vreemd vermogen.
13. Financiële aspecten van de planning
14. Financiële ratio’s
Deel 4: Externe verslaggeving
15. Wettelijke regelingen in verband met de jaarrekening
17. Externe balans
17. Externe verlies-en-winstregeling
18. Het kasstroomoverzicht
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan