

Herbert Roeyers is als gewoon hoogleraar verbonden aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Gent.
Meer over Herbert RoeyersAutismespectrumstoornis
Alles op een rijtje
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789463447058Samenvatting
De eerste wijdverspreide wetenschappelijke beschrijving van autisme werd in 1943 gepubliceerd door Leo Kanner. Sindsdien heeft autisme een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op onderzoekers en clinici uit diverse disciplines. Dat leidde tot vele duizenden publicaties en een eindeloze stroom van informatie op het internet. Het is niet eenvoudig om daarin je weg te vinden. Het gevolg is dat de term ‘autisme’ wel bij veel mensen bekend is en te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat over diverse aspecten van deze complexe stoornis heel wat misverstanden en onduidelijkheden blijven bestaan.
Het boek 'Autismespectrumstoornis. Alles op een rijtje' is een poging om daarin wat orde te scheppen. De auteur zet de huidige wetenschappelijke kennis over autisme en autismespectrumstoornis op een rijtje en vertaalt die naar een breder publiek. Hij gaat ook in op veelgestelde vragen. Komt autismespectrumstoornis alsmaar vaker voor? Bestaat het syndroom van Asperger niet meer? Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? Hoe wordt de diagnose gesteld?
Het boek richt zich in eerste instantie naar zorgverleners, leerkrachten en studenten die meer willen weten over autisme en autismespectrumstoornis, maar ook ouders en andere geïnteresseerden vinden er zeker hun gading in.
Herbert Roeyers is als gewoon hoogleraar verbonden aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij leidt er de Onderzoeksgroep Ontwikkelingsstoornissen. Hij is ook consulent van het Gentse Centrum voor ontwikkelingsstoornissen. Zijn belangrijkste onderzoekslijn betreft de vroege sociaalcommunicatieve ontwikkeling van kinderen met een autismespectrumstoornis en de klinische toepassing van dat werk via screening, diagnose en interventie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Autismespectrumstoornis: what’s in a name? 11
Autismespectrumstoornis in de DSM-IV en de ICD-10 11
De triade van Lorna Wing 13
Het spectrum onderverdeeld 16
Autisme 16
Syndroom van Asperger 19
PDDNOS (met inbegrip van atypisch autisme) 20
Desintegratiestoornis van de kindertijd 21
Syndroom van Rett 21
Alles onder één noemer: DSM-5 22
2. Het syndroom van Asperger 23
Autistische psychopathie 23
Syndroom van Asperger: populair maar controversieel 25
Conclusie 27
3. Hoe vaak komt autismespectrumstoornis voor? 29
De cijfers 29
Een autisme-epidemie? 31
Impact van de DSM-5 32
4. Autismespectrumstoornis bij volwassenen 35
Soorten studies 35
Voornaamste bevindingen 36
Uitkomst op latere leeftijd 36
Voorspellers van goede prognose 37
Comorbiditeit 39
Conclusie 40
5. Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? 41
The ‘bad’ old days 41
Van genotype naar fenotype 43
Een genetische stoornis? 44
Gen-omgevingsinteracties 47
Neurobiologische bevindingen 48
Neurotransmitters 48
Structurele en morfologische afwijkingen 49
Een connectiviteitsstoornis 49
Spiegelneuronen 51
Conclusie 51
6. Psychologische theorieën over autismespectrumstoornis 53
Socioaffectieve theorie 54
Theory of mind 55
Onderzoeksbevindingen 57
‘Advanced’ taken 58
Conclusie 59
Mogelijke voorlopers van theory of mind 60
Imitatie 60
Joint attention 61
Executieve functies 63
Gebrekkige centrale coherentie 64
Conclusie 66
7. Comorbiditeit 67
ADHD 67
Wat is ADHD? 68
Verschillen en overlap 68
Samen voorkomen: bekeken vanuit ADHD 70
Samen voorkomen: bekeken vanuit de autismespectrumstoornis 70
Hoe belangrijk is een dubbele diagnose? 71
Conclusie 71
Verstandelijke beperking 72
Samen voorkomen: bekeken vanuit de autismespectrumstoornis 72
Samen voorkomen: bekeken vanuit een verstandelijke beperking 73
Conclusie 73
Hoogbegaafdheid 74
DCD 75
Motorische stoornissen bij autismespectrumstoornis 76
De DCD-kant van het verhaal 76
Conclusie 77
Taalontwikkelingsstoornissen 77
Indeling 77
Taalontwikkelingsstoornissen en autismespectrumstoornis vergeleken 78
Conclusie 79
Leerstoornissen en NLD 80
Wat is NLD? 80
NLD en autismespectrumstoornis 81
Algemene conclusie 83
8. Screening en diagnose 85
Diagnostisch protocol 85
Instrumenten 87
Diagnostische instrumenten 87
Autism Diagnostic Interview – Revised (ADI-R) 87
Andere diagnostische interviews 88
Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition (ADOS-2) 89
Andere relevante instrumenten 89
Vroegdiagnostiek 91
Diagnoseleeftijd 91
Informatiebronnen over vroegtijdige symptomatologie 93
Retrospectieve vragenlijsten en interviews 93
Homevideo’s 93
Prospectieve studies 94
Kenmerken van heel jonge kinderen 94
Vroegdetectie 95
Kan autismespectrumstoornis betrouwbaar worden
gediagnosticeerd op de leeftijd van 2 jaar of zelfs vroeger? 97
Belang van vroegtijdige interventie 97
Conclusie 98
9. Behandeling 101
Korte historiek 101
Psychosociale interventies 102
Algemene gedragstherapeutische interventies 103
Mediatie door ouders 104
Alternatieve interventies 106
Conclusie 106
Traditionele en alternatieve geneeskunde 108
Traditionele geneeskunde 108
Alternatieve biomedische interventies 109
Nawoord 111
Referenties 113
Register 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan