

Peter van Dam is Universitair Docent Globalisering, Religie en Transnationale Civil Society aan de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Peter van DamWereldverbeteraars
Een geschiedenis van fair trade
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789463727419Samenvatting
Vijftig jaar geleden werd de beweging voor fair trade geboren. Vanuit Nederland waaierde de beweging uit over de hele wereld. Tegenwoordig ligt fair trade in de schappen van elke supermarkt.
Historicus Peter van Dam onderzocht de geschiedenis van deze opmerkelijke beweging. Die is niet alleen ouder dan vaak wordt gedacht, Wereldverbeteraars laat ook zien dat Nederland de bakermat van eerlijke handel was. Van wereldwinkels tot keurmerkkoffie - vrijwel alle belangrijke initiatieven werden in Nederland gelanceerd. Dit verhaal over gewone burgers die de wereld willen veranderen laat zien dat de erfenis van de jaren zestig nog springlevend is. Zo helpt Wereldverbeteraars ook de wereld van nu beter te begrijpen.
"Peter van Dam presenteert een boeiende verhandeling over de mogelijkheden en beperkingen van maatschappelijke actie om ontwikkelingslanden een eerlijke kans te geven in de wereldeconomie. Voor wereldverbeteraars en pragmatici." — Jan Pronk
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Lof van het schipperen
1. Kunstnijverheid 21
Waar eerlijke handel vandaan kwam
2. Suiker 45
Hoe eerlijke handel begon als politieke actie
3. Papier 89
Hoe eerlijke handel plaatselijk wortel schoot
4. Kofffie 143
Hoe eerlijke handel in de supermarkt belandde
5. Kleren 195
Hoe een mondiaal netwerk met de markt worstelde
Conclusie 247
Globalisering te lijf
Dankwoord 259
Noten 261
Gesprekken en archieven 295
Geraadpleegde literatuur 299
Illustratieverantwoording 305
Doorlezen 309
Index 311
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan