

Marloes de Jong (1981) is sinds 2005 adviseur en teamcoach bij Kessels & Smit, The Learning Company.
Meer over Marloes de JongEffectief samenwerken
De driehoek van verantwoordelijke relaties
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789491552021Samenvatting
Je komt het in vrijwel alle teams tegen: irritaties over collega’s die niet doen wat ze beloofd hadden of waarvoor ze zijn ingehuurd. Een sterke waan van de dag die nieuwe initiatieven en goede afronding in de weg staat. Verzuchtingen over de kloof tussen management en werkvloer, of tussen beleid en uitvoering. Wat het ook is, het geeft altijd onvrede over de uiteindelijke resultaten. En het leidt tot demotiverende vragen als ‘Waarom heeft niemand ingegrepen?’, ‘Waarom zijn we hier eigenlijk aan begonnen?’ en ‘Voor welk probleem was dit nu een oplossing?’.
Dit boek geeft een antwoord op deze en aanverwante vraagstukken uit ieders dagelijkse werkpraktijk. Het introduceert de driehoek van effectieve samenwerking, waarin een initiator, actor en ondersteuner samen verantwoordelijkheid nemen voor het eindresultaat. Organisatieantropoloog Marloes de Jong legt u de werking van de driehoek uit: een perspectief dat zowel het resultaat als de werkrelaties centraal stelt – omdat het één niet zonder het ander kan. Samenwerken via de driehoek is een manier om kansen op leren, groeien en versnellen te benutten. Een aanpak met gedeelde belangen en verantwoordelijkheden, waarmee je je samenwerkingspartners snel begrijpt, je goed op elkaar afgestemd bent en talenten elkaar optimaal aanvullen. Met als uitkomst: effectief resultaat boeken en een vlot en plezierig werkproces.
De driehoek biedt leidinggevenden en project- of programmamanagers een nieuwe kijk op het investeren in relaties: het wordt dé manier om resultaatgericht te werken, veelvoorkomende problemen op te lossen en te sturen op een werkwijze die gedoe vóór is. De driehoek is een verfrissend alternatief voor de meer gangbare tools op het gebied van samenwerken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
1. Wat de driehoek doet
1.1 Verantwoordelijke relaties creëren
1.2 Waarom is de driehoek nodig?
1.3 Drie opbrengsten: ordenen, analyseren en bouwen
2. De driehoek in de praktijk
2.1 De basissituatie: I, A, O
2.2 Als het niet bij de initiator begint
3. Driehoeken bouwen: de 2x2-vragen
3.1 Focus en actie
3.2 2x2 onder de loep
3.3 Wat 2x2 doet: verbinden, creëren, monitoren
3.4 Onmisbare gesprekstechnieken
4. Driehoeken voor gevorderden
4.1 Complexiteit ontrafelen: meerdere driehoeken
4.2 De tijdelijke (hulp)driehoek
5. De realiteit: valkuilen en oplossingen
5.1 De eerste valkuil: sturen via de ondersteuner
5.2 De tweede valkuil: de initiator 'haalt de brug op'
5.3 De derde valkuil: meerdere initiators
6. Conclusies over werken in driehoeken
7. Achtergronden en leestips
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan