Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

IC in 3D

Interne Communicatie in een breed organisatieperspectief

Paperback Nederlands 2014
Verkooppositie 5498
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

In 'IC in 3D' bekijken we interne communicatie door een driedimensionale bril. Door verder te kijken dan het oorspronkelijke domein van de middelen, door spelers centraal te stellen en door de unieke organisatie context als uitgangspunt te nemen.

Dit boek geeft u houvast in de enorme container die interne communicatie kan zijn. Maar zet u ook zelf aan het werk en probeert het perspectief op uw eigen organisatie te verdiepen. Met alle dimensies die daarbij komen kijken. Met de handvatten voor een diagnose van de interne communicatie in uw eigen organisatie.

Want uw organisatie en uitdagingen zijn uniek en vragen om maatwerk. Dat perspectief houdt niet op bij de grenzen die het vak trekt in het onderwijs of de beperkingen van de functie zoals die in organisaties vaak voorkomt. Haal eruit wat u aanspreekt of kunt gebruiken, maar doe vooral één ding: kijk naar IC in 3D.

"Van Ravenstein en Kok hebben een bijzonder boek geschreven. Een gelukkige combinatie van 'een neus in de boeken en 'de poten in de klei'. De auteurs zijn streetwise, soms belerend, soms irriterend, en zeker niet bang om te schoppen tegen heilige huisjes. De lezer blijft nooit met lege handen achter, want elk hoofdstuk heeft concrete handvatten en aanknopingspunten. Dat maakt IC in 3D tot de Lonely Planet-gids voor communicatie professionals." - Dr. Mark van Vuuren, Docent Organisatie communicatie, Universiteit Twente

"Het is een origineel boek dat een nieuwe kijk geeft op IC. Het voelt als een ontdekkingsreis door het continent interne communicatie." - Julia Mulder, student Communicatie, Fontys Hogeschool

"Het boek brengt samenhang en geeft mijzelf meer houvast en inspiratie waardoor ik mijn adviezen weer beter kan geven. Met name het pleidooi om de organisatie als basis te nemen en het samen met andere spelers te doen, vind ik erg goed." - Petra Folbert, Senior Adviseur Interne Communicatie, Provincie Overijssel

"Het helpt mij als HR-man om dit in te zetten in de dialoog met de RvB. En waar nooit te veel over gezegd kan worden is het duidelijk maken dat HR geen speeltje is van HR en IC geen speeltje is van IC, maar dat het management op het podium moet en wij meer op de achtergrond. Maar wel zodanig dat managers hun communicatierol zo goed mogelijk kunnen vervullen." - Herman Faber, HR manager Libra Zorggroep.

Specificaties

ISBN13:9789491560668
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:236
Druk:2
Verschijningsdatum:14-8-2014

Expertrecensies (1)

Nieuw paradigma voor interne-communicatiefunctie
Bert Peene | 2 november 2011
Volgens Ilse van Ravenstein en Guus Kok heeft de interne-communicatiefunctie in de meeste organisaties nauwelijks meerwaarde. De meeste professionals beperken zich tot het ‘low hanging fruit’: ze produceren communicatieplannen en de gebruikelijke bedrijfsjournalistieke producten.Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
11 stemmen
8
2
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

nieuws
Sterke merken vereisen een sterke identiteit
Pierre Pieterse 6 februari 2012 Het nieuwe corporate merkdenken gaat uit van de identiteit. Alleen een organisatie met een sterke identiteit is in staat een sterk merk neer te zetten. Bedrijven die het merk voorop zetten en vertalen naar de gehele organisatie en hun werkprocessen daarop inrichten, zijn het meest winstgevend. Er vindt een integratie van merk, mens en proces plaats.
interview
Van Ravenstein en Kok: ‘Interne communicatie is gebaat bij een breder perspectief’
Bert Peene 21 november 2011 De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
nieuws
Communicatie blijft complex
Nienke van Oeveren 18 oktober 2011 ‘De mens staat steeds centraal, de communicatie is per situatie verschillend, en communicatie blijft heel complex.’ Aldus de bondige samenvatting van het boekevent ‘Veranderen & communicatie’ door voorzitter Monica Wigman. Een samenvatting waar de dienstdoende sprekers van deze middag, Annemarie Mars, Erik Reijnders en Ilse van Ravenstein, zich in konden vinden. Dit boekevent werd georganiseerd in samenwerking met Logeion, vereniging voor communicatie.
Alle interviews en artikelen (3)

Over Ilse van Ravenstein

Ilse van Ravenstein(1965) is een zeer gedreven communicatie professional. Al rond 1990 vond Ilse haar passie in interne communicatie. Dat leidde in 1993 tot de start van Involve, specialisten in interne communicatie. Met een niet te stuiten energie werkt ze sindsdien voor en met vele opdrachtgevers en collega’s aan organisatie uitdagingen met een communicatiebril op. Ilse giet haar nieuwsgierigheid al een flink aantal jaren in verkennend en toetsend onderzoek met verschillende universiteiten. Zo is ook het Trendonderzoek Interne Communicatie een initiatief van haar, evenals de Master Interne Communicatie (samen met Van Der Hilst Communicatie). Ze schreef diverse boeken zoals ICin3D (samen met Guus Kok) en 100% Consistent, de impact van impliciete communicatie (samen met Bas van Glabbeek en Mark van Vuuren).

Andere boeken door Ilse van Ravenstein

Over Guus Kok

Guus Kok is senior adviseur bij HVR Groep. Ooit was het de bedoeling dat Guus het accountantskantoor van zijn vader voort zou zetten. Tot verdriet van zijn vader koos hij voor de dynamische wereld van reclame en marketing. Al snel werd hij geboeid door het gedrag van organisaties en de mensen die er werken. Het leidde tot een eerste boekje “Open deuren', dat hij in 1993 schreef. Interne communicatie vanuit een breed organisatieperspectief is een onderwerp dat hem sindsdien niet meer los laat. Hij is voortdurend op zoek naar de verbinding tussen organisaties met hun omgeving. Als adviseur, procesbegeleider en docent deelt hij zijn inzichten gepassioneerd met die van zijn opdrachtgevers, cursisten en collega vakgenoten.

Andere boeken door Guus Kok

Inhoudsopgave

Voorwoord
Leeswijzer

1. Een visie op interne communicatie...
2. ...in een breed organisatieperspectief
3. Spelers
4. Communicatiestructuur
5. Thema's
6. Meten en borgen
7. De IC-functie
8. Hoe vertel ik het mijn directie?
9. Tot slot: hoe aan de slag?

Over de auteurs
Bijlage 1 - Volledige diagnose, een overzicht van alle diagnosevragen en meetsuggesties
Bijlage 2 - Mindmap van IC in 3D
Bijlage 3 - Beroeps Niveau Profiel, niveau 5, IC-specialist
Bijlage 4 - Geraadpleegde literatuur en inspiratiebronnen

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        IC in 3D