Soft controls voorbij
In 6 stappen verbindend controleren en adviseren met het Bistro-model
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789492926234Samenvatting
Als controleur ben je traditioneel de toetsende schakel in de managementcyclus. Jouw rol beweegt zich echter steeds meer in de richting van advisering en consultancy. Je houdt het management en zijn of haar afdeling als het ware een spiegel voor, op basis van meetbare feiten. Als deze feiten niet tevreden stellen of onverwacht komen, komt de boodschap vaak hard aan en begint het spel van 'welles nietes'. Op zo'n moment kan de relatie behoorlijk onder druk komen te staan en gaat de lering uit jouw boodschap verloren.
Hoe mooi zou het zijn als jij in je rol van controleur:
- De 'welles-nietessituaties' kunt beperken
- Ondanks spanning, interesse kunt blijven tonen in je gesprekspartner
- In plaats van een vijandige houding een onderzoekende houding kunt aannemen
- In verbinding je controle kunt uitvoeren en de resultaten kunt delen.
Dit boek geeft je op een praktische manier inzicht in hoe je ervoor kunt zorgen dat je in een controle- en adviesproces voldoende verbinding hebt en dat controle-uitkomsten beter worden geaccepteerd. Na het lezen van het boek ken je de valkuilen en succesfactoren in het controleproces. Deze worden beschreven aan de hand van praktijkervaringen, gedrags- en veranderkunde en de controle- en auditleer. Centraal staat het door de auteurs ontwikkelde Bistro-model.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord, inleiding en introductie auteurs. Geschikt voor iedere rol.
1ste gang: Hoe gaat het vaak in de praktijk?
Hoofdstuk 1: een voor velen herkenbaar voorbeeld uit de praktijk, dat gedurende het hele boek terugkomt. Geschikt voor iedere rol.
2de gang: Het Bistro-model
Hoofdstuk 2: een korte uitleg van het Bistro-model. Geschikt voor iedere rol.
Hoofdstuk 3: het Bistro-model in de controle praktijk. Aanbevolen voor controleurs. Optioneel voor andere rollen.
3de gang: De fasen van het Bistro-model
Hoofdstuk 4 t/m 9: de verschillende fasen van het Bistro-model gekoppeld aan de praktijk. Geschikt voor iedere rol.
4de gang: Emotioneel intelligent controleren met het Bistro-model
Hoofdstuk 10: praktische handvatten hoe het controleproces aan te pakken. Aanbevolen voor controleurs. Optioneel voor andere rollen.
5de gang: Emotioneel intelligent adviseren met het Bistro-model
Hoofdstuk 11: praktische handvatten hoe ‘dieperliggende oorzaken’ achterhaald kunnen worden. Geschikt voor iedere rol.
Dessert: Hoe nu verder?
Hoofdstuk 12: tips en mogelijkheden voor gebruik en verdere ontwikkeling met het Bistro-model na het lezen van het boek.
Nawoord
Over de auteurs
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan