Oene Bouman is oprichter van het opleidingsbureau JPO en het onderzoeksbureau Se Conduire (‘zich gedragen’).
Meer over Oene BoumanPraktijkgids voor klachtbehandeling van ongewenste omgangsvormen
Gebonden Nederlands 2016 1e druk 9797090113352Samenvatting
Dit boek is een aanrader voor iedereen die te maken heeft/krijgt met vertrouwenswerk. De kwesties die zich mogelijk op de werkvloer voordoen, zijn zeer verschillend van aard. Alle materie, van een misplaatst geintje tot strafbare feiten, wordt op een prettige en leerzame wijze behandeld middels (stroom)schema’s en voorzien van herkenbare praktijkvoorbeelden.
Daarnaast wordt het de leidinggevenden en vertrouwenspersonen via stappenplannen mogelijk gemaakt om samen met de medewerker tot een bevredigend resultaat te komen. In het klachtrecht heeft de medewerker de regie, hij/zij bepaalt op welke manier de kwestie (of de klacht) besproken wordt.
Er kan gekozen worden voor de informele benadering (geen procedure), informele klachtbehandeling (procedure met het lijnmanagement) of de formele klachtbehandeling (klachtencommissie). Men wil vaak niet dat collega’s die betrokken zijn bij het bespreekbaar maken van kwesties/klachten gestraft gaan worden. Dan is klachtbehandeling van ongewenste omgangsvormen een juiste keuze.
Hierbij gaat het primair om het lering trekken uit situaties en het herstellen van onderling vertrouwen, zodat de veilige en prettige werkplek behouden kan blijven. Bij deze werkwijze is er wel de eis dat het behandelen van een klacht past in de definitie van het desbetreffende bestuursorgaan. Hoe het behandelen van klachten in zijn werk kan gaan en of er toch gekozen kan worden voor andere typen onderzoeken (mogelijk rechtsgevolg) wordt in dit boek uitgelegd en ondersteund met uitspraken van diverse rechtbanken.
Er worden voorbeeldbrieven aangeboden die direct in de praktijk kunnen worden toegepast.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan