Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Achtergrond

Pierre Pieterse | 5 mei 2006 | 2-3 minuten leestijd

Klassieke wijsheid: Peter F. Drucker

Hoewel Drucker te boek staat als de goeroe aller goeroes, is hij dat niet. Althans, volgens Hans Strikwerda. Volgens Strikwerda is ‘Drucker zonder meer een wijs man en een scherp observator, maar bovenal is hij iemand bij wie je te rade gaat om beide benen weer op de grond te krijgen’. Drucker heeft een aantal niet meer weg te denken ideeën en concepten in de wereld van management en ondernemen geïntroduceerd. Toch zijn er nog altijd mensen, ook uit de managementwereld, die nog nooit iets van Drucker hebben gelezen. Een omissie. Voor deze mensen is er een handzame compilatie verschenen: Classic Drucker: Essential Wisdom of Peter Drucker from the pages of Harvard Business Review. Dit boek is een collectie van artikelen die Drucker de afgelopen veertig jaar in HBR heeft gepubliceerd. Een soort The Essential Drucker, maar dan toch even anders.

Drucker werd bekend door zijn studie over de organisatie van General Motors, resulterend in het boek ‘The Concept of the Corporation’ dat in 1946 verscheen. Deze studie populariseerde de zogenaamde multi-divisionele organisatie, en voorspelde tegelijk ook maar het einde van dat model. Hij bleek achteraf gelijk te hebben, maar dat kon niet voorkomen dat hij 1946 binnen GM tot persona non grata verklaard. Daarna publiceerde hij nog talloze andere klassiekers, waarvan Post-Capitalist Society misschien wel de bekendste is. In dit boek voorspelt Drucker hoe het begrip ‘empowerment’ misbruikt zou gaan worden binnen organisaties: namelijk door zich te concentreren op deelbelangen. Velen benadrukken het element ‘power’ in de term empowerment, terwijl het echter gaat om het dragen van verantwoordelijkheid. Drucker betoogt dat het belang van het geheel altijd voor het belang van afzonderlijke afdelingen, business units of individuen gaat.

Maar het zijn vooral zijn ideeën die zijn blijven hangen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, empowerment dus, of eigenlijk de teloorgang ervan, management by objectives, corporate governance, en de overgang naar een kenniseconomie. Strikwerda zegt daar in een column het volgende over. ‘Het succes van de post-industriële onderneming ligt meer in zijn intellectuele en systeemcapaciteiten dan in machines. Een fenomeen waar de gemiddelde bestuurder nog steeds moeite mee heeft. Maar ook zijn de meeste accountingtechnieken er nog steeds niet op aangepast. Interessant is dat Drucker drie kennisvormen onderscheidt: kennis gebruikt voor de continue verbetering van processen, producten en diensten, kennis die geëxploiteerd wordt, en kennis die gebruikt wordt voor innovatie. Maar bij kennismanagement heeft iedereen het uitsluitend over kennis voor continue verbetering en voor innovatie, terwijl het allemaal draait om kennis die expliciet geëxploiteerd kan worden.’

Hoe belangrijk Drucker ook is, zijn invloed is niet navenant. Op het eerste gezicht dan wel te verstaan. Zijn boeken zijn altijd goed verkocht, maar citaten vind je eigenlijk zelden terug. De reden daarvoor is dat Drucker zich niet gemakkelijk laat vatten in schitterende diagrammen of modellen. Het is allemaal net iets te genuanceerd om in een PowerPoint presentatie te vatten. Maar wanneer je interviews leest met mensen als Bill Gates of Tom Peters, dan zie je de wate invloed van Drucker. Voor mensen van dit kaliber blijken de ideeën van Drucker het kompas waar ze jaren met succes op hebben gevaren. Het kompas dat ze heeft behoed voor de talloze managementhypes waar zo veel bedrijven bijna aan ten onder zijn gegaan. Een betere referentie is eigenlijk niet denkbaar.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden