Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Recensie

Nico Jong | 25 november 2020 | 1-2 minuten leestijd

Handboek communicatiestrategie - 'Aanrader op basis van een succesvol recept!'

In 2014 verscheen Het strategisch communicatieframe. Sinds die tijd heeft Betteke van Ruler cursussen en trainingen gegeven rond dit boek en model. De ideeën en ervaringen die daaruit voortvloeien, zijn nu verwerkt in Handboek communicatiestrategie.

Het traditionele communicatieplan is nauwelijks meer te gebruiken voor de complexe en dynamische vraagstukken en contexten van nu. Een communicatieplan gaat er namelijk vanuit dat je met zekerheid kunt voorspellen wat de toekomst zal brengen en welke communicatie-interventies precies welk resultaat zullen opleveren. Dat kan vandaag de dag niet meer, al blijft wel verrekte lastig het management daarin mee te nemen. Zij willen vooral een lineair blauwdrukplan en achteraf cijfers dat het gewerkt heeft.

Handboek communicatiestrategie biedt hulp en een alternatieve aanpak. Van Ruler stelt vragen over acht onderwerpen. Die vragen helpen met stakeholders in en van je organisatie in gesprek te gaan en in een doorlopend proces keuzes te maken en daarmee een strategie te ontwikkelen. Strategieën liggen niet kant en klaar op de plank bij de communicatieafdeling, maar vereisen altijd maatwerk voor een vraagstuk of een organisatie. De uiteindelijke strategie kan dan in maximaal twee pagina's worden samengevat. Dat lukt echter niet op een regenachtige namiddag.

Het eerste deel van het boek bestaat uit vier inleidende hoofdstukken over het waarom en het hoe van een strategie, over communicatiemanagement en strategische communicatie. Het tweede deel gaat weer over de bouwstenen van het communicatieframe. De strekking is die uit Het strategisch communicatieframe, maar compleet opnieuw geschreven.

Van Ruler geeft in het slothoofdstuk nog enkele nuttige aanwijzingen om zelf mee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld het belangrijke besef dat de opdrachtgever heel anders naar communicatie kan kijken dan de adviseur, waarvoor ze zes ontwikkelfasen beschrijft. En verder nog wat tips om de leiding te nemen in het proces naar een communicatiestrategie.

Het Handboek communicatiestrategie is geschreven voor hbo-studenten, maar daarom zeker niet minder geschikt voor communicatieprofessionals en managers. Het boek is toegankelijk en bijzonder vlot geschreven, het leest als een trein. Vergis je echter niet. Betteke van Ruler gaat nooit over één nacht ijs. Er zit dus heel veel kennis en onderbouwing achter de tekst. Een aanrader op basis van een succesvol recept!

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden