Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mark Buck | 28 april 2016 | 2-3 minuten leestijd

Overleef je inbox in 60 minuten

E-mail is altijd bij ons. We staan er mee op, gaan er mee naar bed, lezen het tijdens het ontbijt, in de trein of in de file. Ons werk wordt voor een groot deel afgehandeld in e-mails en ook voor het organiseren van je privéleven wordt e-mail steeds belangrijker.

De gemiddelde Nederlander brengt dagelijks meer tijd door met zijn e-mail dan met zijn partner, vrienden of ouders. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn; e-mail kan ordenen en maakt communicatie korter. Maar steeds meer verliezen mensen zich in hun eigen inbox (of inboxen!) en raken beklemd door de schreeuwende aandacht die e-mail (anders dan partner, vrienden of ouders) continu van ze vraagt.

Dat kan anders, bewijst Arjan Broere in zijn boek Overleef je inbox uit de 60 minuten-serie van Uitgeverij Haystack en Frankwatching. Uitgangspunt van deze lovenswaardige serie is mensen in 60 minuten leestijd op de hoogte te brengen en verder te helpen met allerhande digitale trends. En daar begint direct het eerste inzicht, want hoewel e-mail op zich al 45 jaar oud is en het massale e-mailgebruik nu zo’n 20 jaar in zwang is, verdwalen veel Nederlanders regelmatig in hun inbox en dat wordt ook nog steeds normaal gevonden.

Het boek beantwoordt veel vragen die er leven over de omgang met e-mail in deze hectische tijd. Broere levert beknopt een opsomming van de grootste problemen met e-mailverwerking in een professionele omgeving. Daarna beschrijft hij de Inbox Zero-methode van productiviteitsgoeroe Merlin Mann, die zorgt voor een dagelijks lege inbox (echt waar!) en een leven waarin e-mail veel minder een dominante of verstorende factor is. De auteur sluit af met een aantal tips om e-mailcommunicatie beter te doen verlopen (zet u wel in het onderwerp van uw e-mail wat u wilt dat de ontvanger ermee doet?) én –niet geheel onbelangrijk- alternatieven voor e-mail.

Is Overleef je inbox in 60 minuten baanbrekend? Nee, zeker niet; hij geeft gewoon een gedegen overzicht van de ontstane worsteling van de mens met e-mail en mogelijke oplossingen daarvoor. Zou de impact van het boek van Broere baanbrekend kunnen zijn? Driewerf ja! Wat zou het een zegen zijn als de professionele wereld na 20 jaar eindelijk een werkende e-mailetiquette vindt die door iedereen omarmd wordt. En wat kan een eenvoudige training in Inbox Zero een enorm verschil maken in de productiviteit maar ook in het werkgeluk van werknemers. Overleef je inbox is daarmee eigenlijk geen must-read maar een must-do. Hoe? Stuur Arjan Broere of mij anders een keer een mailtje…

Mark Buck is adviseur bij Adviestalent. Hij werkt als adviseur op het gebied van complexe vraagstukken in het (semi-)publieke domein. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden