Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Fred Rutgers | 27 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Megatrends MKB

Volgens de mooie hardcover is dit ‘Hét handboek soldaat voor ondernemers in disruptieve tijden’ Nu ben ik zelf nooit soldaat geweest, maar ik heb toch het vermoeden dat een echt handboek soldaat dwingender is dan dit boek.

Megatrends MKB is echter wel degelijk een boek dat meer dan de moeite van het kopen en lezen waard is. De auteurs hebben beiden een berg ervaring als ondernemer en met name Adjiedj Bakas is een schrijver met een ferme reputatie. Hij weet prima hoe de wereld in elkaar zit. Niet voor niets word hij regelmatig gevraagd om als spreker zijn visie te laten schijnen over menig onderwerp.

Dat zie je ook weer in dit boek. Ze zitten bovenop de nieuwste trend en ontwikkelingen en ik was onder de indruk toen ik zag dat het ze is gelukt zelfs zeer recente ontwikkelingen nog mee te nemen in dit boek. Chapeau! Gelukkig claimen ze niet te beschikken over een kristallen bol waarmee ze nu al de trends van de toekomst kunnen voorspellen. Soms zou je heel voorzichtig een trend kunnen doortrekken naar de toekomst, maar wie echt beweert dat hij kan voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren, is naar mijn mening ongeloofwaardig.

Als collega trendwatcher ben ik niet alleen altijd nieuwsgierig naar de observaties van collega’s, en zeker ook naar hun interpretatie van hetgeen ze signaleren. Zelf ben ik actief in het retailsegment, Hans en Adjiedj kijken veel breder naar de totale wereld van het MKB in de ruimste zin van het woord. Ik ben van mening dat ze met een zeer scherp oog de relevante signalen hebben gespot! Ze zien interessante ontwikkelingen en maken op basis daarvan volgens mij erg goede analyses. Op basis waarvan ze een helder en zeker verduidelijkend beeld weten te schetsen waarmee menig ondernemer zich echt geholpen zal voelen om gevoel te krijgen bij wat er om hem heen in de wereld aan de hand is. Als je scherp ziet hoe de wereld om je heen verandert en welke krachten daarbij een rol spelen sta je als MKB’er sterker in de strijd. Je zult je minder snel laten verrassen en je zult ervaren dat je sterker staat bij het maken van keuzes.

Zeker ook in het doorgaand snelveranderende en innovatieve MKB is momenteel veel aan de hand. Het speelveld verandert steeds sneller en het is voor een gewone hardwerkende ondernemer vrijwel ondoenlijk om alle ontwikkelingen te volgen, te onderzoeken en te interpreteren. Juist voor die ondernemers is dit boek echt een uitkomst. Alle trends lekker overzichtelijk op een rijtje. Mooi geïllustreerd met herkenbare en aansprekende voorbeelden en gelukkig geschreven in voor normale mensen begrijpelijke taal. Hierdoor vind je vrij gemakkelijk je weg en hoef je geen raketgeleerde te zijn om er ook echt iets mee te gaan doen! En dat is knap! Je voelt gewoon dat de mannen zelf ook ondernemers zijn en zich goed hebben verdiept in hun lezersgroep.

Wil jij als ondernemer slimmer en beter inspelen op de sociale, maatschappelijke en economische ontwikkelingen om jou heen? Wil je meer gevoel krijgen bij wat jouw klanten en concurrenten beweegt? Aarzel dan niet! Koop dit boek, lees het op je gemak een paar keer door (drie keer lezen leverde mij iedere keer opnieuw weer nieuwe inzichten op!) En doe er je voordeel mee!

Megatrends MKB van Hans Biesheuvel en Adjiedj Bakas is typisch een boek dat je gewoon af en toe weer eens uit de kast zult pakken om gewoon nog eens even te kijken hoe zij het ook al weer zien, want daardoor zie je het zelf ook eerder!

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden