

NATHALIE HEINICH (1955) studeerde bij de beroemde socioloog Pierre Bourdieu. Ze is gespecialiseerd in de sociologie van kunst, in het bijzonder van hedendaagse kunst, en publiceerde vele studies en essays over waarden en identiteit.
Meer over Nathalie HeinichWat onze identiteit niet is
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789044642131Samenvatting
Waarover spreken we wanneer we het over identiteit hebben? We horen de term veelvuldig om ons heen, maar kunnen er geen grip op krijgen. De Franse sociologe Nathalie Heinich legt het begrip op de snijtafel van de sociologie en analyseert op een zo neutraal mogelijke wijze de ideeën die het debat beheersen. Aan de hand van wat identiteit allemaal níet is pleit zij voor een beweeglijker definitie, waarbij wordt afgezien van de eendimensionale en polariserende invulling van het begrip, zonder het belang van identiteit, en ook nationale identiteit, te minimaliseren.
In 'Wat onze identiteit niet is' gidst Heinich de lezer op verhelderende wijze door de verschillende opvattingen rondom het begrip identiteit. Een waardevolle bijdrage aan een van de meest complexe kwesties aller tijden.
Trefwoorden
identiteit filosofie sociologie psychologie nationale identiteit constructivisme essentialisme identiteitscrisis multidimensionaliteit politiek maatschappij presentatie postmodernisme toeschrijving zelfperceptie objectief vs. subjectief stigmatisering sociale wetenschappen pragmatische sociologie joods-zijn erkenning culturele identiteit
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Identiteit is geen rechts (en ook geen links) begrip
2 Identiteit is geen objectief gegeven maar evenmin een illusie
3 Identiteit bepekt zich niet tot nationale identiteit
4 Identiteit is niet te reduceren tot assimilatie of differentiatie
5 Identiteit is niet eendimensionaal (en ook niet tweedimensionaal)
6 Geen identiteitsgevoel zonder identiteitscrisis
7 Identiteitsproblematiek is niet ongeneeslijk
8 Wat onze identiteit wel is
Epiloog. Identiteit getoetst aan het joods-zijn
Noten
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan