Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Jongens zijn slimmer dan meisjes

35 mythes over leren en onderwijs

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 1e druk 9789401443524
Dit product is niet leverbaar
14,99

Samenvatting

Wanneer het over onderwijs gaat, is iedereen betrokken partij en zijn velen ook expert. Voortdurend verschijnen studies en artikelen die elkaar echter vaak tegenspreken.

Dit boek wil een baken zijn om door het bos de bomen weer te zien. Indianenverhalen en hardnekkige clichés worden onder de loep genomen en waar nodig doorgeprikt. Wat is nu wetenschappelijk onderbouwd en wat is een mythe? Maar ook: wat doe je als leraar, ouder of begeleider met die kennis? Een must voor iedereen die zich betrokken voelt bij het onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789401443524
Trefwoorden:onderwijs, leraar, ouders, leren
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:4-11-2016
ISSN:

Lezersrecensies

4.4 van de 5
5 stemmen
4
0
0
1
0

Over Pedro De Bruyckere

Pedro De Bruyckere is pedagoog en (jongeren)onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij is een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland. Als echte mythbuster slaagt hij er steeds in op een grappige, toegankelijke manier complexe materie uit te leggen. De Bruyckere is co-auteur van' De Jeugd is tegenwoordig' en 'Jongens zijn slimmer dan meisjes'.

Andere boeken door Pedro De Bruyckere

Over Paul Kirschner

Paul A. Kirschner (1951) is Distinguished University Professor at the Open University of the Netherlands as well as Visiting Professor of Education with a special emphasis on Learning and Interaction in Teacher Education at the University of Oulu, Finland where he was also honored with an Honorary Doctorate (doctor honoris causa). He was previously professor of Educational Psychology and Programme Director of the Fostering Effective, Efficient and Enjoyable Learning environments (FEEEL) programme at the Welten Institute, Research Centre for Learning, Teaching, and Technology at the Open University of the Netherlands. He is an internationally recognized expert in the fields of educational psychology and instructional design. He is Research Fellow of the American Educational Research Association and the Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Science. He was President of the International Society for the Learning Sciences (ISLS) in 2010-2011, member of both the ISLS CSCL Board and the Executive Committee of the Society and he is an AERA Research Fellow (the first European to receive this honor). He is currently a member of the Scientific Technical Council of the Foundation for University Computing Facilities (SURF WTR) in the Netherlands and was a member of the Dutch Educational Council and, as such, was an advisor to the Minister of Education (2000-2004). He is chief editor of the Journal of Computer Assisted Learning, associate editor of Computers in Human Behavior, and has published two very successful books: Ten Steps to Complex Learning (now in its second revised edition and translated/published in Korea and China) and Urban Legends about Learning and Education. He also co-edited two other books (Visualizing Argumentation and What we know about CSCL). His areas of expertise include interaction in learning, collaboration for learning (computer-supported collaborative learning), and regulation of learning.

Andere boeken door Paul Kirschner

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is psycholoog, en is als docent onderwijskunde verbonden aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Hij heeft ervaring met experimenteel onderwijskundig onderzoek, en spreekt graag en veel over de rol van media en internet in het huidige onderwijs.

Andere boeken door Casper Hulshof

Inhoudsopgave

GROTE SCHOONMAAK
Wie is wie in onderwijsonderzoek?

MYTHES OVER LEREN
1. Mensen hebben verschillende leerstijlen
2. Effectiviteit van leren kun je in een piramide weergeven
3. Je leert 70% informeel, 20% van anderen en 10% via formeel onderwijs
4. Als je alles kunt opzoeken, is kennis onbelangrijk
5. Kennis is net zo houdbaar als verse vis
6. Leren door zelf te ontdekken is beter dan uitleg krijgen
7. Je leert effectief via probleemgestuurd onderwijs
8. Jongens zijn van nature beter in wiskunde dan meisjes
9. In onderwijs moet je met meer soorten intelligentie rekening houden
10. Het geheugen slaat heel precies op wat we ervaren
11. School vermoordt creativiteit
12. 93% van onze communicatie is non-verbaal
13. Als je een taal niet jong leert, verlies je het vermogen om de taal te leren
Wat weten we wel zoal over leren?

NEUROMYTHES
1. We zijn goed in multitasken
2. We gebruiken maar 10% van onze hersenen
3. De linkerhersenhelft is analytisch, de rechter creatief
4. Met Brain Gym en Brain Games kun je je hersenen trainen
5. Mannen hebben een ander soort brein dan vrouwen
6. We kunnen leren tijdens het slapen
7. Baby’s worden slimmer van klassieke muziek
8. We denken het helderst als we onder druk staan
Helpt correcte kennis over hersenen?

MYTHES OVER TECHNOLOGIE IN HET ONDERWIJS
1. Nieuwe technologie veroorzaakt een revolutie in het onderwijs
2. Internet hoort in de klas, want het sluit aan bij de leefwereld van kinderen
3. Digital natives zijn een nieuwe generatie die nieuw onderwijs verlangt
4. Internet maakt ons dommer
5. Jongeren lezen niet meer
6. Van games leer je niets behalve geweld
7. Je helpt arme kinderen vooruit door hun zomaar toegang tot computers te geven
Leren en technologie, een paar tips

MYTHES IN ONDERWIJSBELEID
1. Je kunt schoolresultaten van verschillende landen zo met elkaar vergelijken
2. Een kleinere klas is beter
3. Grotere scholen zijn beter dan kleinere
4. Gescheiden onderwijs aan jongens en meisjes is effectiever dan gemengd onderwijs
5. Jongens hebben er baat bij als ze vaker les krijgen van een man
6. Zittenblijven heeft een positief effect op leren
7. Meer geld zorgt voor beter onderwijs
8. Onderwijs verandert nooit
Enkele ideetjes voor onderwijsvernieuwing

HARDNEKKIGE MYTHES EN MYTHES DOORBROKEN

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Jongens zijn slimmer dan meisjes