Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Praktijkgids werkbaar werk

Met tools voor elke leidinggevende in onderwijs, zorg, overheidsdiensten en het bedrijfsleven

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789401472494
Direct te downloaden

Samenvatting

Leidinggeven aan mensen is moeilijk en soms heel vermoeiend. Ondanks goeie bedoelingen slaag je er als leidinggevende niet altijd in het werk werkbaar te maken voor je medewerkers en voor jezelf. De aloude 'command and control'-recepten zijn achterhaald en worden ook niet meer aanvaard. Hoe hiermee om te gaan, lees je in dit boek.

Je vindt er praktijkgerichte handvatten om een motiverende werkomgeving te creëren en samen met je medewerkers de resultaten te behalen die je beoogt. Om het welzijn op het werk te versterken en langdurig absenteïsme te voorkomen. Om de waardering te krijgen die je verdient. Om met meer plezier je leidinggevende functie waar te maken.

Specificaties

ISBN13:9789401472494
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:200
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:14-10-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Joan De Winne

Joan De Winne is commissaris o.r. van de Belgische Federale Politie. Hij was diensthoofd van het slachtofferidentificatie team DVI. Nu werkt hij als trainer/facilitator in het 'Centrum voor Leiderschapsontwikkeling - Vision 4 Dynamics' waarbij 'praktijkgerichtheid en evidence based doen wat werkt' zijn leidmotief is.

Andere boeken door Joan De Winne

Over Hilde Clement

Hilde Clement is maatschappelijk werker. Zij heeft 12 jaar ervaring als leidinggevende bij Familiezorg Oost-Vlaanderen en is als docente verbonden aan de Arteveldehogeschool Gent. Als trainer/facilitator bij het 'Centrum voor Leiderschapsontwikkeling - Vision 4 Dynamics' maakt zij de vertaalslag van de communicatietheorieën naar de dagdagelijkse praktijk van het leiding geven.

Andere boeken door Hilde Clement

Inhoudsopgave

LEESWIJZER 23
INTRO 11

DEEL 1: IK ALS BELEIDSVERANTWOORDELIJKE/LEIDINGGEVENDE/ PROJECTCOÖRDINATOR 19
1. MIJN PERSOONLIJKE VISIE OP LEIDINGGEVEN ONTDEKKEN 23

2. MIJN STERKTES EN VALKUILEN VINDEN 27
Je moreel kompas 28
Je sterke punten 29
Je valkuilen 30
Van kernkwaliteit naar kernkwadrant 33

3. MIJN COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN AANSCHERPEN 43
De ‘Ladder van Gevolgtrekking’ 44
De cirkel van permanente wederzijdse beïnvloeding 49
IPRE als mnemotechnisch hulpmiddel om je communicatie te optimaliseren 58
Empathisch luisteren 63
Specifieke toepassingen 69
Wat heb je tot nu ontdekt en geleerd? 76

4. MIJN CONFLICTOpLOSSEND VERMOGEN VERHOGEN 77
Maar hoe zou je een conflictsituatie nu het best kunnen definiëren? 78
Omgaan met conflicten 78
Het Thomas-Kilmann Instrument 79
Wat houden deze stijlen nu precies in? 80
Welke stijl gebruik je nu best in welke situatie? 81

5. MIJN INVLOEDSSFEER GROTER MAKEN 85

6. MIJN PRIORITEITEN BEPALEN 91
Wat is de Eisenhower Matrix? 92
Eisenhower Matrix: vier kwadranten 93
Eisenhower kwadranten: uitleg en voorbeeld 94
Planning 97

6 PRAKTIJKGIDS WERKBAAR WERK

DEEL 2: EEN MOTIVERENDE WERKOMGEVING: AAN DE SLAG MET DE ZELFDETERMINATIETHEORIE 99
1. MENSEN WILLEN REGELRUIMTE 105

2. MENSEN WILLEN ZINGEVING 112
De visie-missie-waardenverklaring 114

3. MENSEN WILLEN WETEN WAAR ZE AAN TOE ZIJN 121
Bedrijfscommunicatie 122
Het gedragskompas 127
Hoe breng je de waarden van je organisatie tot leven? 127

4. MENSEN HEBBEN BEHOEFTE AAN ERKENNING 134
Complimenteren 135
Met wat hou je best rekening bij het geven van een compliment? 137
Wat als je zelf een compliment krijgt? 139
Bedanken 140
Corrigerende feedback 142
De ‘push’-methode 145
De ‘pull’-methode 148
Enkele aandachtspunten 151
Wat kan je doen als dezelfde medewerker opnieuw hetzelfde ongepaste gedrag vertoont? 154
Zich excuseren 156
Waarom een fout toegeven zo moeilijk is 157
Het effect van een welgemeende sorry 157
Hoe bied je het best je verontschuldigingen aan? 158

5. MENSEN WILLEN ZICH ONTWIKKELEN 160
4D’s uit Appreciative Inquiry 161
Hamburgerfeedback 162
Apenmanagement vermijden 166
Durven loslaten 168

6. MENSEN WILLEN BEHOREN TOT EEN GROEP 174
Het groepsdynamisch proces 177
Van groep naar samensturend team 177
1. Vormfase: de kleuterfase 179
2. Stormfase: de puberfase 186
3. Normeringsfase: de jongvolwassenheid 202
4. Presteerfase: eindelijk volwassen 206
5. Afscheidsfase: het is mooi geweest 209

7. MENSEN WILLEN RESULTATEN BEHALEN 211
The progress principle 212

DEEL 3: VAN WETEN NAAR DOEN EN ZIJN 215
1. NIEUWE GEWOONTES AANLEREN 219
Bewust kiezen of onbewust handelen 220
We zijn gewoontedieren 225
Gewoontegedrag is probleemoplossend gedrag 227

2. AAN DE SLAG 230
Nieuwe paden bewandelen 230
Van trigger naar aangepast gedrag 237
Je vooruitgang meten 242

BESLUIT 245
VERANTWOORDING 249
DANKWOORD 253
BIJLAGEN 255
EINDNOTEN 285
TREFWOORDEN 292

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Praktijkgids werkbaar werk