

Prof. dr. Marc Buelens doceert management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Leuven Gent Management School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Leuven Gent Managementschool en schrijft hij wekelijks een columnt bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.
Meer over Marc BuelensDe verblinde samenleving
Hebben we echt een catastrofe nodig om vooruitgang te boeken?
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789401472739Samenvatting
Hoe we als maatschappij fundamentele vooruitgang kunnen boeken
Hoe leert een samenleving? En vooral: waarom leren we zo vaak ook de verkeerde dingen? Het zijn vragen die verrassend weinig worden gesteld. Het lijkt wel alsof we altijd eerst een catastrofe nodig hebben voordat we vooruitgang kunnen boeken.
In dit boek brengt organisatie-expert Marc Buelens een messcherpe analyse van hoe samenlevingen zichzelf al te vaak in de voet schieten. Hij legt uit hoe de drie trekpaarden van onze maatschappij - wetenschap, economie en politiek - altijd maar lijken door te draven... en hoe ze onze 'luwe' systemen, zoals cultuur, zingeving en solidariteit, op die manier compleet dreigen te vertrappelen.
In plaats van de politieke besluitvorming te stroomlijnen, gezondheidscrisissen te managen of de immense uitdagingen inzake ongelijkheid, klimaat en milieu aan te pakken, blijven we in rondjes draaien. Wat kunnen we dan leren opdat het coronadebacle geen generale repetitie voor de klimaatcrisis wordt? Kunnen we onszelf uit het moeras trekken of blijven we blind voor onze catastrofale leerprocessen?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Even de pauzeknop induwen 11
Deel I ONZE MAATSCHAPPIJ ALS LEERPROCES 21
2 Kan een maatschappij leren? 23
3 De essentie van een leerproces 39
4 Catastrofale leerprocessen 59
5 Leve de vooruitgang 75
DEEL II ONZE KENNIS 97
6 Wetenschap, een zelfcorrigerend leerproces 101
7 Technologie, een enthousiast leerproces 119
DEEL III DE MOTOR VAN ONZE MATERIËLE
WELVAART 135
8 De vrije markt, een onverbiddelijk leerproces 139
9 Kapitalisme, een pervers leerproces 163
DEEL IV ONS SAMENLEVEN 183
10 Autocratie, een verengend leerproces 187
11 Democratie, een moeizaam leerproces 203
12 Luwe systemen als traag leerproces 225
DEEL V DE WERELD OP EEN LEERPUNT 243
13 De wetten van verblinding 245
14 De weg naar betere leersystemen 255
Dankwoord 273
Eindnoten 277
Bibliografie 281
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan