Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Hollandse Meesters in Management: de ideeën van Willem Mastenbroek over verandermanagement en onderhandelen

Audio-cd Nederlands 2005 9789077387160
Niet leverbaar.

Samenvatting

Harry Starren is presentator van de nieuwe audio-collegereeks 'Hollandse Meesters in Management'. De redactieleden Ronald Buitenhuis en Marike van Zanten zijn samen met Starren verantwoordelijk voor de inhoud van de reeks. Na uitgebreide bestudering van alle boeken van de Hollandse Meesters hebben zij de belangrijkste ideeën over verandermanagement en onderhandelen van Willem Mastenbroek geselecteerd en kernachtig samengevat.

Willem Mastenbroek bekijkt de wereld kritisch. Als consultant twijfelt hij hardop aan de boodschap van managementgoeroes. Tijdens zijn adviesloopbaan zag mastenbroek veel veranderprojecten stuklopen op mooie woorden en de cultuur van 'taskforces' en '10-stappenplannen'. Zijn model voor verandermanagement is verbluffend eenvoudig: succesvolle organisaties combineren volgens Mastenbroek sturing met eigen verantwoordelijkheid, waarbij sturing bestaat uit de elementen focus, regie, managementstijl en organisatievisie.

Mastenbroek werd het bekendst met de discipline 'Onderhandelen' ontwikkelde daarvoor een model dat op één A4-tje past. Andere kernthema's in zijn denken zijn : emotiemanagement, interdependentie en macht. Opvallend is verder zijn fascinatie voor civilisatieprocessen en geschiedenis die een belangrijke inspiratiebron voor hem vormen.

Deze audio-cd is tot stand gekomen met de medewerking van Willem Mastenbroek. De redactie heeft zich bij het samenstellen van de teksten gebaseerd op zijn boeken, diverse artikelen en een uitgebreid interview voorafgaand aan de opnames.

De cd (speelduur ong. 70 minuten) is inclusief een MS Word bestand met integrale tekst.

Specificaties

ISBN13:9789077387160
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-cd
Aantal pagina's:70
Druk:1
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Lezersrecensies

3.7 van de 5
3 stemmen
2
0
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
1 + 1 = 2
Pierre Pieterse 8 februari 2007 Groter is beter en vooral effectiever. Synergie heet dat dan. 1 + 1 = 3. Wiskundig is deze formule al bijna onmogelijk te verdedigen, maar het wordt steeds duidelijker dat ook in de bestuurspraktijk deze onzinnige logica niet opgaat. Groter is complexer en vooral onbestuurbaar. De vermeende pot met synergetisch goud blijkt een uitdijende managementlaag zonder werkelijk toegevoegde waarde, en een laag die mensen elke lust tot presteren ontneemt, en daarmee de productiviteit van de organisatie dubbel onder druk zet. 1 + 1 is geen drie, je mag heel blij zijn als het gewoon 2 is. Deze wiskundige logica wordt door durfkapitalisten tegenwoordig keer op keer en op hardhandige wijze bewezen. Zij ontmantelen stelselmatig grote concerns door de losse onderdelen voor grof geld te verkopen. Omdat de som der delen meer is dan het geheel, is voor hen, bijna paradoxaal, 1 + 1 wel 3!

Over Harry Starren

Harry Starren (1955) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht en politicologie/bestuurskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Harry Starren was algemeen directeur van de Baak, Management Centrum VNO-NCW. Daarnaast is hij actief als trainer, docent en adviseur, met name op het gebied van het management van professionele organisaties. Harry Starren was presentator van het TELEAC/NOT televisieprogramma Grootmeesters in Management. Van zijn hand verscheen een boek onder dezelfde titel. Hij presenteert tevens de 10-delige audio cd-reeks Hollandse Meesters in Management. Hij publiceerde daarna een tweede boek: De 21 geboden van modern leiderschap, dat hij samen schreef met Twan van de Kerkhof. Sinds een aantal jaar verzorgt hij een interviewprogramma voor BNR Nieuwsradio.

Andere boeken door Harry Starren

Over Ronald Buitenhuis

Na de School voor de Journalistiek en een periode als freelance journalist heeft Ronald Buitenhuis enkele jaren bij een persbureau in Oost-Nederland gewerkt. Daarna was hij (eind)redacteur bij het Kluwer-tijdschrift ELAN, vakblad voor Directeuren en Commissarissen. Eind jaren negentig is het vaste dienstverband ingeruild voor zelfstandig ondernemerschap, onder meer met freelance (beurs)verslaggeving voor Business Update; het eerste beursprogramma op de Nederlandse televisie. Een logische vervolgstap was het freelance-eindredacteurschap bij RTL Z. De laatste jaren is geschreven pers de hoofdmoot van zijn activiteiten. Vaktijdschriften, kranten, boeken, interne communicatie... 

Andere boeken door Ronald Buitenhuis

Over Marike van Zanten

Marike van Zanten (1961) is financieel-economisch journalist. Ze publiceerde de afgelopen jaren onder meer in Communicatie, ELAN, Het Financieele Dagblad, Intermediair, Management Scope en Slow Management over corporate governance, management, strategie & leiderschap en gender diversity. Zo is ze samen met Jos van Hezewijk verantwoordelijk voor de 'Top 50 machtigste vrouwen' in het blad Management Scope. Ook is ze redacteur van het e-zine Governance Update. Na haar studie Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, die ze in 1988 cum laude afrondde, was ze een jaar lang werkzaam bij Sijthoff Pers. Vervolgens was ze van 1991 tot en met 2002 verbonden aan ELAN, magazine voor directeuren en commissarissen, voor ze zich in 2003 zelfstandig vestigde.

Andere boeken door Marike van Zanten

Inhoudsopgave

1. Introductie
2. Wie is Willem Mastenbroek?
3. Drie valkuilen bij veranderen
4. Verandermanagement in de praktijk
5. De essentie van Mastenbroeks denken
6. Onderhandelen
7. Maatschappij- en organisatierot
8. De voorbeelden van Mastenbroek
9. Een karakterschets

De cd (speelduur ong. 70 minuten) is inclusief een MS Word bestand met integrale tekst.

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hollandse Meesters in Management: de ideeën van Willem Mastenbroek over verandermanagement en onderhandelen