De longlist van de vorige editie van verkiezing Managementboek van het Jaar bevatte 52 boeken. Dat betekent elke week een goed boek. Van die 52 boeken die in het zonnetje werden gezet, viel net als bij een sportwedstrijd 90% af voor de volgende ronde, in dit geval de shortlist. Deze shortlist bevat 5 boeken die we als zestal, een gezelschap van veellezers en auteurs, vol overtuiging aanraden. En daar zit hem de winst: een advies om een non-fictieboek te lezen.
Natuurlijk staan er in de kranten, ik lees graag Het Parool en FD, regelmatig boekbesprekingen. Maar de non-fictietitels die in de krant aan bod komen, tsja dat zijn naast buitenlandse titels (vaak elders al een bestseller), vaak titels van journalisten of van andere mensen die in de inner circle van de media zijn beland. Managementboeken worden grotendeels genegeerd in de mainstream media. Dat is jammer want een goed managementboek kan de trigger tot verandering van een hele organisatie zijn. Hoe vaak hebben we niet gehoord van iemand die een goed boek kreeg en ermee aan de slag ging met zijn team?
Als het aan kranten ligt, of aan een mooi radioprogramma als Nooit Meer Slapen, dan komt er wel weer aandacht voor het 9e boek van een bekende Nederlander maar niet voor een mooi boek als Stop - Stopstrategie voor organisaties van Marije van den Berg. Terwijl stoppen nu juist zo’n interessant thema is na 1,5 jaar lockdown. Dat bleek ook uit de jurybeoordeling en uit de vele positieve recensies. Het boek werd beloond met een plek op de shortlist. En zo kregen onderwerp, boek, auteur en uitgever twee maanden lang extra aandacht. Terecht. En in tijden van online overvloed onmisbaar.
Over het algemeen krijgen managementboeken dus te weinig aandacht, vind ik. Natuurlijk worden er ook titels uit gebracht die het genre bezoedelen (uitgevers, blijf kritisch en breng geen luxe folders uit!). Maar als ik nu weer zie wat een interessante boeken we met de jury lezen voor de verkiezing Managementboek van het Jaar 2022 dan ben ik hoopvol gestemd. Ik durf nu al voorzichtig te zeggen dat deze lichting, online te vinden via #mgtboek22, alweer beter is dan de vorige.
Waar winkelketens, grootgrutters, Amazon, bol.com maar ook veel uitgeverijen weinig zichtbare actie ondernemen voor het genre, doet managementboek.nl dat wel. Een verkiezing, een magazine, een bookchat-video, een podcast, een dagelijkse blog en ik zal gerust nog wel iets vergeten. Hun dadendrang en enthousiasme werkt aanstekelijk en heeft ervoor gezorgd dat zes juryleden veel vrije tijd investeren. Ons doel als jury: een podium bieden voor mensen die hun kennis en visie op papier hebben gezet in een goed boek. 99% zal de krant niet halen maar onze missie is om er 52 boeken uit te halen waarmee je als lezer elke week een goed boek kunt lezen. Net als wij….
Patrick Davidson, juryvoorzitter Managementboek van het Jaar 2022. Dit is de eerste in een serie columns. In de volgende editie bespreekt hij de impact die een goed managementboek kan hebben. Reageren? Dat kan naar patrick@betterday.nl.
Over Patrick Davidson
Patrick Davidson helpt teams en organisaties om de toekomst naar voren te halen. Hij schrijft, begeleidt en adviseert over teaming, innovatie en visie. Dat doet hij vanuit betterday, een vernieuwend adviesbureau. Gefascineerd door mensen en teams die zichzelf overtreffen, schreef hij samen met Hans van der Loo vier boeken.