Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Achtergrond

Ode aan uitgevers en journalisten met lef - Deel 2: De Correspondent

De laatste jaren ontstonden een aantal jonge uitgeverijen, gericht op onderzoeksjournalistiek. We bespreken er drie: Vrij Nederland, De Correspondent en Follow the Money. Deze tweede aflevering gaat over De Correspondent, en de boeken die het platform sinds een aantal jaren uitgeeft.  

Bertrand Weegenaar | 6 april 2023 | 2-3 minuten leestijd

Online journalistiek platform De Correspondent startte in 2013, onder leiding van journalist Rob Wijnberg. De aftrap was een crowdfund-actie. 15.000 mensen betaalden 60 euro en in mei was het doel bereikt en kon het platform de lucht in.

In de afgelopen 10 jaar is er veel gelukt binnen Nederland. Ruim 70.000 mensen hebben een online abonnement. De boekproductie is levendig. Maar de expansie van het model naar Amerika is niet gelukt.

Deugen

De publicaties op De Correspondent zijn georganiseerd rondom dossiers. De onderwerpen zijn veelal maatschappelijk en de benadering is kritisch. Thema’s als zorg, economie en politiek zijn ruim vertegenwoordigd. Onder de journalisten bevinden zich (inmiddels) bekende namen: Rutger Bregman, Eva Rovers, Sander Schimmelpenninck en Joris Luyendijk. De Correspondent geeft populaire dossiers als boek uit. Veelschrijver Rutger Bregman is verantwoordelijk voor de meest succesvolle uitgave: De meeste mensen deugen.

Ode aan de inefficiëntie

Uit de keur van interessante uitgaven heb ik Rotterdam gekozen. Ondertitel: Een ode aan inefficiëntie. Auteur en onderzoeksjournalist Arjen van Veelen verhuisde na een aantal jaren in Amerika (en schreef daarover Amerikanen lopen niet) naar het centrum van Rotterdam. Rotterdam de multiculturele wereldhavenstad. Van Veelen zag de multiculturaliteit om zich heen, en heel veel ongelijkheid.

Arbeiders en yuppen

Geboren en getogen onder de rook van Rotterdam is zijn verhuizing een thuiskomst. Een gezellig huis in een volkswijkje in het centrum. Aan de hand van zijn buurtgenoot en postbode Ahmed gaat Arjen op fiets- en wandelavontuur. Hij gaat undercover in de haven en ziet stapels misstanden. Hij verkent de keerzijde van een stad die van arbeidersstad naar een yuppenstad is getransformeerd. Hij onderzoekt de ontwikkeling na het bombardement in 1940. Hij ziet een stad die na de Tweede Wereldoorlog overgeleverd was aan projectontwikkelaars, havenbaronnen, internationale expansiejacht van lokale en landelijke overheden. Steeds staan de Maas en de haven centraal.

Slachtoffers

Op de golven van de logistieke revolutie van de gestandaardiseerde container, de wetten van de vrije markt, globalisatie en opkomend populisme ontstonden Pernis, een Eerste en een Tweede Maasvlakte. De natuur was het slachtoffer. Volkswijken moesten wijken voor luxebouw. Oude havengebieden als de Kop van Zuid en Katendrecht veranderden door dure kantorenflats en woningen voor de betere inkomens. Schrijnend is het woord dat je vaak in gedachten neemt. Want voor de arbeiders die de stad groot hebben gemaakt is geen plaats meer. Hun woningen worden afgebroken, protesten leiden tot rellen en stevige politieoptredens.

Kajak

Arjen van Veelen is naast een rasjournalist ook een rasverteller. Naast de fiets gebruikt hij ook de kajak om bijvoorbeeld ‘Zeehonden Beereiland’ te verkennen. Deze natuur is opgeslokt door de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Nu de prooi van meeuwen, maar ooit een gebied dat Jac. P. Thijsse in 1930 ‘een landschap van onvergetelijke bekoring’ noemde. Een mooi stukje opgetekende geschiedenis van dit bijna dode stukje natuur.

De stad Rotterdam, met haar bewoners en problemen, krijgt meer sympathie door dit mooie werk van Van Veelen en de ruimte die De Correspondent hem gaf. Lezen dus! Of een ander werk van deze uitgever.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden