Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Column

Vijf retailtrends

De consument blijkt helemaal niet alleen een rationeel handelend wezen te zijn, maar krijgt allemaal emotionele prikkels die in feite een onbewuste koopknop activeren. Het is vooral een kwestie van die koopknop weten te vinden.

Carin Frijters | 16 januari 2018 | 2-3 minuten leestijd

En dat in een retailwereld die nooit meer hetzelfde zal zijn, simpelweg omdat we leven in een ‘omnichannel’-tijdperk. Tijdens mijn lezingen laat ik aan de hand van consumententrends zien wat er speelt in retail en hoe je zorgt voor bestaansrecht van jouw winkelconcepten. Ook in de toekomst. Door theater te maken en de zintuigen te prikkelen.

Elk jaar benoem ik vijf belangrijke trends die retailland beïnvloeden.

Een van die trends is ‘Silence’. We hebben massaal behoefte aan rust, ons even kunnen afsluiten van de buitenwereld en van de overmatige prikkels die daar op ons af komen. We proberen alle balletjes hoog te houden. Zeker Millennials hebben daar last van. Het gevolg: een jaarlijks stijgend aantal burnouts. Niet gek als we vaker aan onze telefoon zitten dan we onze eigen partner aankijken.

We zien nieuwe winkelconcepten die tot rust manen, die veilig voelen. Het gaat om producten die ‘slow’ gemaakt worden, om oude ambachten en materialen. Tegelijkertijd blijven we ook gewoon mensen van nu. We omarmen technologische oplossingen en laten ze een steeds grotere rol spelen in ons leven. De wereld om ons heen verandert op die manier voortdurend. We zijn ‘verslaafd’ aan nieuwe prikkels en belevingen. Een andere trend die ik heb benoemd is dan ook ‘Transforming’. Dat zien we bijvoorbeeld terug in materialen die continu veranderen. Van kleur, textuur en functionaliteit. Spiegels worden beeldschermen. Maar ook textiel dat door lichaamstemperatuur van kleur verandert. En dan heb ik het nog niet eens over Augmented Reality en Virtual Reality. Manieren waarop de digitale en fysieke wereld in elkaar overvloeien. Graag laat ik zien wat de mogelijkheden zijn binnen retail; zowel voor grote ketens als de MKB’er met een heel ander budget. Ik bied graag inzicht hoe je de aandacht van de klant op je kunt vestigen en kunt zorgen voor een passende winkelbeleving die een maximale verkoopkracht garandeert. Een plek waar het draait om maximaliseren van het gemak of juist niet, en de verblijfsduur verlengen verheven is tot kunst.

Retailexpert Carin Frijters is in te zetten als inspirator, dagvoorzitter, ‘creative director’, klankbord en coach. Met haar aanstekelijke enthousiasme krijgt ze ieder publiek enthousiast en met haar kritische blik zorgt ze voor een verfrissende kijk op zaken. Ze werkte voor diverse retailketens, MKB en opleidingsinstituten. Haar boeken worden veelvuldig gebruikt als inspiratiebron en lesmateriaal.

Over Carin Frijters

Retailadviseur Carin Frijters schreef de retailbijbel 'Prikkel de Koopknop' en is een veelgevraagd spreker. Ze is oprichter van CF retail en RetailTheater, waarbij ze samen met een netwerk van retailstylisten retailers helpt om theater te maken in hun winkel. Ze verzorgt de Mastercourse de Winkel als Theater en of het nu gaat om één unieke pilot store of een grootschalige keten, ze adviseert op maat over de ontwikkeling en implementatie van een onderscheidend retailconcept.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden