Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Kleur bekennen - Bepaal je koers met het organisatiekompas

Al veel vaker namen we ons voor om onze verhalen te bundelen en onze ervaring te delen. Maar pas nu lijkt de tijd echt rijp te zijn. We hebben samengewerkt, geleerd, elkaar bevraagd, geprikkeld en uitgedaagd.

Marco Derksen | 6 januari 2020 | 3-4 minuten leestijd

We spreken in Kleur bekennen op basis van twintig jaar ervaring waarin we beiden in veel verschillende organisaties aan de basis hebben ervaren wat ervoor nodig is om tot fundamentele verandering te komen. Organisaties die radicaal wilden of moesten vernieuwen om ook in de toekomst relevant te zijn. Een vraagstuk dat op dit moment actueler en dringender is dan ooit.

Kleur bekennen is ontstaan vanuit intuïtie en praktijkervaring en tevens gefundeerd op kennis, feiten en helder zicht op toekomstige ontwikkelingen. Ons boek bevat een model dat bestaat uit drie stappen en biedt organisaties een eenvoudige manier om tot de kern te komen van wie ze zijn en vanuit daar hun eigen verhaal te vertellen. Met de drie stappen Reflect, Redisgn en Recreate, kom je dichterbij die kern. Door vanuit je kern een speedboot in te zetten (een uniek concept dat je zelf creeërt) kun je het nieuwe speelveld verkennen en leer je te spelen volgens de spelregels van morgen: en bouw je een brug naar de toekomst.

Reflect

Dit is de fase waarin je als organisatie teruggaat naar de kern. Je maakt je eigen verwondering, de trots en kernassets van je organisatie helder. Je verzamelt inzichten vanuit jezelf als mens, vanuit je organisatie en de wereld om je heen. Je zet de intentie van je organisatie naar de toekomst neer en kiest intuïtief de rol die hierbij past (inspirator, gids, facilitator of servicer). Het komt vaak voor dat dat er toch nog twee zijn. In dat geval exploreer je beide rollen dieper en toets je ze aan de werkelijkheid. Als een rol heel duidelijk uit de bus komt, doe je het enkel voor die rol. Afhankelijk van de resultaten kies je die rol, of verken je een rol nog dieper. Tot slot beken je kleur: je intentie en de rol die bij je past, bepalen de kleur van je organisatie en je mogelijke speedboten.

Redesign

Herontwerp, vind jezelf opnieuw uit: dit is de fase waarin je naar de tekentafel gaat om alle activiteiten van je organisatie en gekozen speedboot te kleuren en zo je organisatie vorm te geven op basis van jouw kleur en windrichting. Je gaat jouw kleur doorvoeren op alle lagen en aspecten van je organisatie.

Recreate

De fase waarin je innovatie daadwerkelijk manifesteert door op basis van de gekozen windrichting van je kompas, één of meer speedboten tot leven te brengen. Door dit buiten de organisatie te doen verken je het nieuwe speelveld waarna je ook je bestaande organisatie de toekomst in kunst loodsen.

Kleur bekennen vormt een anker in een tijd die onzeker en onvoorspelbaar is. We worden, als mens en als organisatie, geprikkeld en uitgedaagd om onszelf opnieuw uit te vinden. Om te laten zien wie we werkelijk zijn. Om onze verantwoordelijk te nemen en zorg te dragen voor onszelf en de wereld om ons heen. Om in de toekomst relevant te blijven zul je nu iets moeten doen. Je zult als organisatie vanuit je kern en vanuit je kracht een geheel eigen plek in moeten nemen. Zodat je een baken kunt zijn te midden van de chaos en de onzekerheid. Met dit boek in handen hopen we je de tools te geven om er niet alleen over na te denken maar het daadwerkelijk te doen.

Beken kleur!

Rachelle van der Linden en Marco Derksen trekken al twintig jaar geregeld samen op om organisaties tot fundamentele verandering te laten komen. Ze kwamen erachter dat dat pas lukt als een organisatie haar oorsprong niet verloochent en vanuit die kern keuzes maakt. Zo stonden ze aan de wieg van vernieuwingen van organisaties op allerlei terreinen. Ze zijn de auteurs van Kleur bekennen.

Over Rachelle van der Linden
creatief ondernemer, eigenaar van Creatinc
Over Marco Derksen
Marco Derksen is strategisch adviseur digitale transformatie en digitaal leiderschap. Hij is oprichter en partner van strategisch adviesbureau Upstream. Marco is adviseur, spreker en inspireert op het gebied van (digitaal) leiderschap bij digitale transformatie. Marco studeerde scheikunde in de jaren negentig en stapte na een loopbaan als wetenschappelijk medewerker over naar de wereld van marketing en communicatie. Hij richtte het toonaangevende online platform Marketingfacts op. In 2005 begon hij voor zichzelf met Upstream. Dit bedrijf transformeerde hij in 2013 tot netwerkorganisatie. Hij heeft inmiddels ruim twintig jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en (digitale) media. Samen met mede-eigenaar Arne Keuning en een team van netwerkpartners werkt Marco aan projecten rondom digitale transformatie. Spreker & dagvoorzitter Binnen Upstream maar ook als docent, spreker en dagvoorzitter houdt Marco zich voortdurend bezig met de impact van digitale technologie op mens en maatschappij, overheid en bedrijfsleven en in het bijzonder de digitale transformatie en leiderschap bij digitale transformatie. Leiderschap bij digitale transformatie Samen met Prof Dr Jan van Dijk is hij sinds 2013 kerndocent van de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties aan de AOG School of Management, de post-academische opleider van Rijksuniversiteit Groningen. Dagstage Nadat Marco Derksen in 2018 al was begonnen met het maandelijks een dag stage lopen bij mensen uit zijn netwerk, hebben Marco Derksen en Stephan Fellinger begin 2019 het platform Dagstage.nl gelanceerd.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Rachelle van der Linden, Marco Derksen
Kleur bekennen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden