Marktverstoorders kijken anders naar markten, hebben overstijgende ambities, willen altijd winnen, maken duidelijke keuzes, geven gas en nemen geen genoegen met minder. Tijd voor organisatie politiek gekonkel en persoonlijke privileges is er niet.
Natuurlijk hebben marktverstoorders up's en downs. Geen van de geïnterviewde marktverstoorders heeft een pijnloze route afgelegd. Niets gaat vanzelf. Ze vechten letterlijk om dromen te realiseren, ondanks advies van anderen andere keuzes te maken, en pakken door in lastige tijden.
Marktverstoorders geven niet op ondanks de persoonlijke risico's die ze nemen zoals het opgeven van salaris, functienamen en andere vormen van status die afleiden van de persoonlijke missie.
Hoe zou het zijn als je met jouw organisatie een markt kan verstoren? Dan gaat het niet meer over doelen behalen maar over doelen overtreffen en significant versnellen. Geen wollige Engelstalige hypes die overwaaien maar heldere begrijpbare en actiegerichte taal. Van je eigen organisatie een hype maken. Grote organisatieambities en persoonlijke dromen najagen.
Voor veel medewerkers zijn marktverstoorders ware magneetorganisaties. Daar willen ze werken. Persoonlijke en organisatie ambities gaan hand in hand. Klanten zijn trots om er te kopen. Ze zijn allemaal een ware fan die nieuwe fans creëren.
Marktverstoorders weten goed wat ze willen en vooral wat wat ze níet willen. Veel van de marktverstoorders en hun medewerkers zijn verliefd op hun product of dienst. Dat merk je direct als ze er over vertellen. Die energie creëert iets magisch waar je bij wilt horen. Hoeveel magie komt er bij jou los als je spreekt over je business, je producten en diensten?
Marktverstoorders zijn trots dat medewerkers zich willen aansluiten bij hun ambitie of droom en mee willen werken om deze te overtreffen. Een deel van de ambitie of droom is óók de persoonlijke droom of ambitie van die medewerkers. Niet alleen van de leider, maar van iedereen die er werkt. Die ambitie aanwezigheid check je bij aanname en daarna wordt deze met hand en tand bewaakt. Op je unieke en onderscheidende organisatie Blueprint doe je namelijk geen concessies.
Wat kun je meer vragen dan dat medewerkers een deel van hun leven willen geven aan die missie? De organisatie met hun leiders, waar je als medewerkers heel wat tijd van je leven spendeert, heeft de verantwoordelijkheid om van die tijd:
- De leukste periode van je leven te maken
- De hoogste persoonlijke groei te realiseren
- Voor de organisatie elk jaar de organisatie ambities te overtreffen
Stel je eens voor dat je dat zou realiseren binnen de organisatie waar je nu werkt! Wat moet er dan direct veranderen?
Daarover gaat LEF.
Zelf ben ik sinds 1999 ondernemer, ik heb verschillende bedrijven opgebouwd en ben in sommige ingestapt. Ik heb schitterende netwerken opgezet, altijd de maximale reflectie opgezocht en willen leren. Soms wat verloren maar ook veel gewonnen; in vrienden, kennis, energie en financieel.
Mijn grootste passie is commercie. Commercie is het creëren van de meeste meerwaarde, meer dan een ander.
Ik ben de oprichter van commerciële verbeterbedrijven zoals: De Commerciële Revolutie, The Social Selling Company en e-comREBELS. Daarnaast ben ik initiatiefnemer van exclusieve topmanagement netwerken zoals NINTES, Nedbricks en The Millennials en investeer ik in verschillende ventures zoal IRIS ARKE en Mercury TC. Daag graag mijn omgeving uit en wordt vaak als spreker uitgenodigd om de boel op te schudden.
Ik zou niets anders willen dat wat ik nu doe. Daar hoort LEF maken natuurlijk ook bij.
Het enige risico dat je neemt om met LEF aan de slag te gaan is dat je in de volgende editie met je organisatie staat. Veel lees- en doeplezier!
Wessel Berkman is commercieel expert en daagt zijn klanten graag uit om in beweging te komen, werkt voor 1 klant per sector en laat zich graag ook afrekenen op behaalde resultaten. Hij is liever ook duidelijk dan alleen maar aardig. Hij is een van de auteurs van LEF Next - Het Geheim van marktverstoorders ontrafeld.
Over Wessel Berkman
Drs. ing. Wessel Berkman heeft sinds 1999 ervaring in commerciele optimalisatie. Hij is oprichter van The Brown Paper Company, De Commerciele Revoultie, The Social Selling Company en Employee Growth Factory. Zijn organisaties laten zich graag afrekenen op de behaalde meetbare duurzame resultaten. Naast dit werk schrijft hij boeken en houdt hij zich bezig met leiderschapsontwikkeling.