Voor elke marketing- communicatie- of reclameprofessional is het essentieel om kennis te hebben van de werking van het menselijk brein en hoe dit beslissingen neemt. Dit boek helpt jou op een praktische manier om je verhalen zo op te bouwen dat ze passen bij hoe wij als mens functioneren. Zo kun je verhalen nog effectiever inzetten om je doelstellingen te bereiken – van het beïnvloeden van koopgedrag tot het aanbrengen van positieve veranderingen voor onze samenleving.
Begrijpen van gedrag
Supercharge your stories gaat over jou. Over hoe het tussen je oren werkt. Over hoe jij je keuzes maakt. Over hoe je naar de wereld kijkt. Alhoewel dit boek zich focust op merken, verhalen en communicatie, zul je zien dat het ook gewoon leuk is om meer te weten te komen over hoe het daarboven werkt. We durven te stellen dat je na het lezen van dit boek de wereld zelfs een beetje beter gaat begrijpen. En misschien ga je jezelf ook wel beter begrijpen. Waarom lukt het je niet om vaker te sporten? Of om gezonder te eten? Op een willekeurige dag moet je brein ontelbaar veel beslissingen nemen: een belangrijke en grote taak. In dit boek laten we zien hoe je brein dat doet. Uiteindelijk komen al die beslissingen tot uiting in je gedrag, in de dingen die je doet, denkt en voelt.
Uitdagingen van vandaag
Veel merken, bedrijven en organisaties willen gedrag beïnvloeden (misschien heb jij zelfs als taak om dit te doen). Het kan gaan om overheids- of maatschappelijke organisaties die willen dat wij ons in de samenleving beter gedragen. Veel van de uitdagingen vandaag de dag hebben te maken met het menselijk gedrag: van gezonder eten tot sparen voor je pensioen en van minder voedsel verspillen tot je laten vaccineren tegen het coronavirus. En natuurlijk de grootste uitdaging van onze tijd: het tegengaan of remmen van klimaatverandering. Wij geloven dat de juiste verhalen met toegepaste kennis uit de gedragspsychologie hierbij kunnen helpen. Maar ook als je bij een commerciële organisatie werkt, wil je gedrag beïnvloeden, vooral koopgedrag en gebruiksgedrag. Ook hier spelen dezelfde psychologische mechanismen op en kunnen de juiste verhalen helpen. Natuurlijk heb je vervolgens creativiteit en verbeeldingskracht nodig om deze verhalen impactvol onder de aandacht te brengen.
Theorie in praktijk brengen
In dit boek willen we je met onze eigen metaforen inzicht geven in hoe het allemaal werkt daar in je bovenkamer. Je maakt kennis met een hagedis, een hond en een mens die in je hoofd leven. We introduceren je een handig Zwitsers zakmes, dat je brein tot z’n beschikking heeft om beslissingen te nemen. En we geven je inzicht in de vraag hoe je je verhalen nog fijner voor het brein kunt maken. Voor dit boek hebben we geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Wel komen er onderzoeken langs. We leunen op het werk van de professionals wereldwijd, die stukje bij beetje steeds meer onthullen van wat er nu precies gebeurt in die 1,5 kilo aan grijze massa tussen ieders oren. We combineren die kennis met onze ervaringen uit het communicatie- en marketingvak. Met voorbeelden proberen we de wetenschappelijke inzichten tot leven te wekken.
geheim wapen
Onze kennis van het menselijk gedrag groeit met de dag. De tijd dat marketing, reclame en communicatie een vak van alleen buikgevoel en intuïtie was, ligt ver achter ons. Voor elke marketing- of communicatieprofessional is het essentieel om kennis te hebben van de werking van het menselijk brein en hoe dit beslissingen neemt. Je vak speelt zich uiteindelijk tussen de oren van je doelgroep af. Daar worden aankoopbeslissingen genomen, merken aangelegd, relaties gebouwd, emoties aangewakkerd, verlangens losgemaakt en wordt gedrag gespiegeld. Met kennis van de gedragspsychologie heb je een geheim wapen in handen. Je maakt daarmee je briefings scherper, de onderbouwing van je keuzes sterker, je verhalen overtuigender, je merk aantrekkelijker en je campagnes verleidelijker.
Geïnspireerd door verschillende cases en aan de hand van wetenschappelijke kennis en metaforen over het menselijk brein leer je zelf gedragspsychologie toepassen in je communicatie. Zo maak je verhalen nog geloofwaardiger en overtuigender.
Over Paul Hillesum
Paul Hillesum doorliep alle mogelijke disciplines van het reclamevak. Hij werkte voor KPN, Oxfam Novib, Heinz, Nuon, Telfort, Agis Zorgverzekeringen, Albert Heijn, Renault, WarChild, Ben&Jerry’s, De Rijksoverheid, Rabobank, XS4ALL en GVB. Paul is mede-oprichter van creatief contentbureau Truman.