Maar waarom zouden consumenten dan wel haar boek kopen? Hoek: ‘Mijn boek is een eerste stap in het delen van kennis. Vandaar dat het onder licentie valt van het Amerikaanse Creative Commons waarmee, in tegenstelling tot het aloude copyright, juist wel vermenigvuldigd en gedeeld kan worden. Uiteindelijk wil ik naar een systeem toe waarin mensen geen boek meer hoeven aan te schaffen, maar ze een abonnement nemen op kennis.’
In ‘Zakendoen in de nieuwe economie’ worden zeven vensters beschreven aan de hand van wetenschappelijke inzichten, analyses van trends vertaald naar praktische managementmodellen en 55 inspirerende cases. ‘Dat zijn vaak bedrijven die op twee of liefst zelfs drie assets groei realiseren: ecologisch, sociaal en financieel. Dat is de toekomst. Een mooi voorbeeld is een project waarin een bouwer van een zorginstelling en een energiebedrijf nauw samenwerken. De energiebesparing die wordt gerealiseerd komt weer ten goede aan de zorg. Hier halen ze drie keer winst: op zowel ecologisch, als financieel en sociaal gebied.’
Zakendoen in de nieuwe economie was een groot sociaal project op zichzelf door een intensieve crowdsourcing. ‘Ik merkte dat als je de vragen waarmee je zit openbaar maakt, dit een enorme verrijking is. Het leverde mooie voorbeelden en spin-offs op die ik vooraf nooit had kunnen bedenken.’ Vandaar dat Hoek voor haar wereldwijde versie van het boek weer op dezelfde manier te werk gaat. ‘Daarin zal ik beschrijven wat de best practices zijn per werelddeel, met veel nieuwe cases.’