Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Martijn Rademakers

‘Like business schools, only better’

De crisis heeft menig corporate university aan de rand van de afgrond gebracht, of deze zelfs over de rand geduwd. Maar juist in tijden van crisis kan een corporate university zorgen voor strategische vernieuwing. Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. ‘Er zit een enorm afbreukrisico aan het opheffen van je corporate university.’

Ronald Buitenhuis | 22 mei 2014 | 4-5 minuten leestijd

Twee jaar geleden schreef u Corporate Universities - Aanjagers van de lerende organisatie. Nu is er een Engelstalig vervolg met meer internationale cases en nieuwe instrumenten. Hoe is het de corporate universiteiten die u beschreef in 2012 uiteindelijk vergaan?

Mijn statement toen was dat ondanks de crisis corporate universities in aantal groeiden. Bedrijven zagen in dat de lerende organisatie, en daarmee het volle aanpassingsvermogen halen uit je medewerkers, een groot goed is en een antwoord op crisis. Verandering en vernieuwing realiseer je door middel van een lerende organisatie en een corporate university of academy is daar een belangrijk onderdeel van.

Maar wat je toch hebt gezien, is dat bij ‘case-organisaties’ ING en VolkerWessels de corporate universities gedecimeerd zijn. ING is bezig zich te splitsen en het mandaat van de ING Business School is daarmee verdwenen. Er is alleen nog een afgeslankte corporate university waarvan de toekomst nog ongewis is. Bij VolkerWelssels speelde het topmanagementteam een voortrekkersrol voor de corporate university. Sinds de wisseling van de wacht is er niet veel meer overgebleven van wat de VolkerWessels Academie ooit was. De sectoren bouw en banken hadden het moeilijk en dat heeft zijn weerslag op de universiteiten onmiskenbaar gehad. Maar je ziet ook dat bedrijven proberen heel lang het saneren van hun corporte university uit te stellen, omdat er zoveel in geïnvesteerd is en ze de waarde ervan zien, alleen op een gegeven moment houdt het echt op.

Wat is het afbreukrisico om te stoppen met een corporate university?

Dat afbreukrisico is groot. Allereerst omdat je daarmee het lerend vermogen uit een organisatie haalt. Corporate universities zijn er juist goed in om een schakel te zijn tussen strategie en organisatie. Ook richting arbeidsmarkt is het geen goed signaal als je met een corporate university stopt. Potentials kijken er toch naar. Consistentie in een organisatie is ook belangrijk. Bij ING zie je dat na het verdwijnen van de ING Business School initiatieven op gebied van de learning organization dreigen te versnipperen, waardoor je duplicatie krijgt en kritieke massa dreigt te verliezen.

Geeft u eens een voorbeeld dat internationaal georiënteerd is.

Eén van de casussen is het Amerikaanse familiebedrijf Mars. In 2004 kwam er een nieuwe CEO bij de snoepgigant die daar de boel moest opschudden. Hij gebruikte corporate learning als instrument voor verandering. Dus hij zette een corporate university in als vehikel om Mars te vernieuwen. Zijn credo over de Mars University: Like business schools, only better. Hij zegt dus eigenlijk dat werken bij Mars meer oplevert dan een MBA-opleiding bij een businessschool volgen. Philips Lightning is er in geslaagd om zich veel sneller te ontwikkelen dan de concurrenten en de Philips Ligting University speelde daarin een belangrijke rol. Hun motto: Bring speed to knowledge. In LED-technologie hebben ze dankzij deze speed to knowledge de concurrentie zowat weggeblazen. In plaats van kennis managen, zijn ze er bij Philips Lightning in geslaagd om mensen te betrekken bij leren. Dat betaalt zich uit in slimheid en snelheid.

Kortom: corporate universities werken?

Dat is wel mijn vaste overtuiging. Heel veel bedrijven worstelen met het vormgeven van een lerende organisatie in relatie tot strategie. De corporate university blijkt voor velen de missing link te zijn. Mijn nieuwe boek geeft veel voorbeelden hoe bedrijven dat hebben aangepakt. Kern van de vraag is: hoe vernieuw ik voortdurend mijn organisatie? Mijn antwoord: onder andere door corporate universities een serieuze kans te geven. Apple heeft pas sinds kort een corporate university, maar het gewicht ervan is recentelijk verzwaard. Top executive Joel Podolny is in februari van dit jaar vrij gemaakt om zich 100% met hun (interne) Apple University bezig te houden. In korte tijd hebben ze gezien wat een corporate university voor de organisatie heeft gedaan.

Heeft omvang van een organisatie te maken met of je een corporate university kunt inrichten?

Wereldwijd gezien is Russian Railway de grootste organisatie die er één heeft. Daar werken 1,3 miljoen mensen. De kleinste organisatie met een volledig uitgeruste corporate university die ik ken, is het Amerikaanse Enclos Corp. Daar werken zo’n 450 mensen. Ook kleine organisaties kunnen dus van corporate universities profiteren. Uiteraard heb je wel enige schaal nodig en ziet niet voor elk bedrijf zo’n university er gelijk uit. Een trend die ik zie, is dat organisaties met elkaar samenwerken op het gebied van leren.

Het is geen goedkoop boek geworden…

Nee, daar schrok ik ook wel van toen ik dat zag. De verklaring van de uitgevers is: de informatie die hier in staat, is zo uniek, dat het ook waarde heeft. Value for money dus zeg maar.

Wordt er weer meer leven in corporate universities gepompt nu de economie aantrekt?

In mijn eigen praktijk merk ik een toename van vragen vanuit de HRD-hoek over corporate universities. Meer bedrijven zijn weer op zoek naar hoe ze organization learning slim kunnen invullen. De universities waren al behoorlijk recessieproof, maar door de nakende economische groei kunnen ze extra bloeien.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden