Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Nieuw boek Menno Lanting krijgt vervolg op tv

Dit najaar publiceert Menno Lanting zijn nieuwe boek Olietankers en speedboten. Lezers kunnen dit boek nu al reserveren. Daarmee krijgen ze niet alleen een exemplaar van een speciale, gelimiteerde editie. Ze maken het ‘mede mogelijk’ dat RTL een tv-programma lanceert rond Lanting en zijn nieuwe boek.

Paul Groothengel | 16 juni 2014 | 3-5 minuten leestijd

Het is even wennen. Een auteur van een managementboek die opduikt in een rondje commercials op RTL 7 en de kijker enthousiast aanspoort zijn boek alvast te reserveren. Lanting heeft er zin in, hij wil voor dit tv-programma langs bij de bedrijven die hij voor Olietankers en speedboten al uitgebreid gesproken heeft. Van Spotify tot Airbnb, van Philips tot NASA, van Evernote tot Netflix. In al die gesprekken was wendbaar werken in de 21e eeuw de rode draad, niet toevallig ook de ondertitel van zijn nieuwe boek. ‘Het blijft me fascineren wat al die razendsnelle veranderingen in de wereld betekenen, niet alleen voor organisaties en businessmodellen, maar ook voor leiders, werknemers en zelfstandige professionals.’

Lanting borduurt hiermee voort op de thema’s in zijn eerdere boeken Connect! (Managementboek van het Jaar 2011), Iedereen CEO en De slimme organisatie. Een greep uit deze trilogie: hoe en waarom organisaties sociale netwerken moeten mobiliseren; de overgang van piramidale organisatiestructuren naar platte netwerkorganisaties; de herwaardering van intuïtie; de mogelijkheden voor ‘connected’ leiders versus het geworstel van de klassieke bestuurder met de voortdenderende digitalisering; de benijdenswaardig onafhankelijke positie van hedendaagse kenniswerkers, et cetera.

De tankervloot van Philips

Ook voor zijn nieuwste boek is Lanting de hele wereld overgegaan om te onderzoeken en te duiden hoe organisaties aangesloten (proberen te) blijven op een snel veranderende wereld. Hij is bezig met de afronding van zijn boek als we hem spreken. Wat is het idee achter de titel? Olietankers en speedboten, menigeen associeert deze nautische metafoor direct met de opvatting dat grote, logge organisaties het vroeg of laat altijd afleggen tegen kleine, snelle en wendbare bedrijfjes. Omdat die beter weten in te spelen op de wensen van klanten. Maar dat is zeker niet Lantings boodschap: ‘Ik heb het over olietankers én speedboten. Die beiden van elkaar kunnen leren. Het zou ridicuul zijn om te beweren dat bedrijven als Shell en Philips gaan verdwijnen, of dat ze zich zouden moeten opdelen in kleine, wendbare units. We kennen inmiddels genoeg voorbeelden van megagrote bedrijven die wel degelijk snel en wendbaar handelen. Of bedrijven, zoals Google, die als speedbootje begonnen en zijn uitgegroeid tot megatanker.

Een van de mensen die Lanting interviewde, was Philips-topman Frans van Houten. ‘Hij legde me uit waarom Philips onder zijn leiding verder transformeert van die ene megatanker, naar een vloot van vijftien tot twintig wel degelijk wendbare doorsneetankers. Die ieder overigens nog steeds goed zijn voor een omzet van pakweg een miljard.’

Een ander gesprek dat Lanting goed is bijgebleven, was dat met John Sculley, de oud-topman van Apple die in 1985 een nog jonge, tegendraadse Steve Jobs het bedrijf uitwerkte. Na dat gesprek twitterde Lanting de volgende quote van de oud-topman van Sculley: ‘Je moet nu wel een beetje de weg kwijt zijn, als je als ondernemend talent nog voor een groot bedrijf gaat werken.’ Terugkijkend zegt Lanting: ‘Sculley is een interessante man, weet goed op zijn rol te reflecteren. Hij gaf bijvoorbeeld grif toe met welke beslissingen hij compleet fout zat. En hoe hij leerde van zijn fouten.’ In zijn boek komt Lanting uitgebreid terug op deze en andere interviews.

Businessmodellen verkruimelen

Lanting schrijf en geeft lezingen, maar werkt daarnaast ook als consultant. Wat is zijn rol in de bestuurskamer van zijn klanten, en wat ziet hij daar gebeuren? ‘Ik houd bestuurders een spiegel voor. Kom niet binnen als trendwatcher, maar laat ze zien wat de externe ontwikkelingen betekenen voor hun organisatie, hun businessmodel. Vier, vijf jaar geleden stonden we nog aan het begin. Veel bestuurders waren toen nog erg afwachtend. Met een houding van - zoals ze in de Achterhoek, waar ik vandaan kom zeggen - ‘s kiek’n wat ‘t wordt!’

Nu is dat anders, constateert hij: ‘Bestuurders zien dat businessmodellen verkruimelen. Eerst in de muziekindustrie en de retail, maar nu overal. Zelfs bij onze overheid is dit besef doorgedrongen. Ook daar vragen ze zich af: wat is nou nog onze relevantie? Tegelijk zie ik dat veel nieuwe, digitale technologie nog vaak gezien wordt als iets losstaands, waar je wat mee moet als je producten en processen wilt innoveren. De vereiste koppeling met strategie en organisatieverandering ontbreekt nog.’

Reserveren? Klik hier.

Over Paul Groothengel

Paul Groothengel is freelance journalist.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden