Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Bepaal en bereik je doelen met de 6 stappen van de KOMPAS-methode

Als ondernemer bruis je van de ideeën. Je wilt je bedrijf laten groeien en nieuwe kusten ontdekken, maar de waan van de dag zorgt ervoor dat je het maar niet van de grond krijgt. Oscar Bulthuis, auteur van Ondernemen is net reizen, biedt handvatten.

Oscar Bulthuis | 20 maart 2015 | 6-9 minuten leestijd

‘Ondernemen is net reizen’ helpt je bij het zetten van de juiste stappen door jouw ‘avontuur’ te benaderen als was je een mooie, grote reis aan het voorbereiden en maken.

Ik reik je de 6 stappen van de KOMPAS-methode® aan die inmiddels duizenden ondernemers hebben geholpen en geïnspireerd hun dromen te realiseren. Reis je mee?

Stap 1: Koers bepalen

Waar zou je volgend jaar willen staan met je bedrijf? Wat zou je tenminste bereikt willen hebben? De vraag is simpel, maar over het antwoord mag best goed nagedacht worden. Het zetten van een ‘punt op de horizon’ is de essentiële stap in de groei van je bedrijf.

In deze stap leer je hoe je in eerste instantie globaal jouw doelen en subdoelen moet stellen. Je leert hoe je een globale planning moet maken.

‘Hoezo globaal’?, vraag je je misschien af, ‘Hoe concreter hoe beter’ luidt toch immers het credo? Het antwoord is Nee!

Een veelgemaakte fout bij het opzetten van (grote) projecten of het maken van plannen voor het realiseren van bedrijfsdoelen, is dat er te gedetailleerd wordt gewerkt. In het beginstadium van jouw plannen en ideeën, is het van groot belang de grote lijnen van de details te onderscheiden.

Details vormen ballast en in deze fase is jouw ‘rubberbootje’ dat jou naar jouw doel gaat brengen nog lang niet helemaal opgepompt om die ballast te kunnen dragen. Daarom zal te veel aandacht voor details in een te vroeg stadium ongetwijfeld leiden tot het naar de bodem zinken van jouw plannen.

Maar hoe doe je dat? In het hoofdstuk ‘Koers uitzetten’ help ik je bij het vaststellen welke elementen nu al wel van belang zijn en welke niet. Deze relevante elementen om bij jouw doel te komen ga je in deze stap zelf bepalen en zelf invullen. De rest volgt later.

Stap 2: Oriëntatie: Voorbereiding en Research!

Zaken die je goed voorbereid, hebben een grotere kans van slagen. Een onderdeel van een goede voorbereiding is research.

Hoe doe je onderzoek? Wat onderzoek je en wat niet en wanneer doe je eigenlijk onderzoek? De verwachte kosten, de opbrengsten en de investeringen spelen in deze fase een rol. Hoe breng je deze eenvoudig en voldoende in kaart en hoe ga je hiermee om? Welke andere aspecten zijn verder van belang om vooraf goed in kaart te brengen?

Een tipje van de sluier: ga uit van de dingen die je al weet. Begin daarmee. Ga niet wachten tot je voor je gevoel alles heb uitgezocht. Door te starten met wat je weet en kan, worden de contouren van je reis zichtbaar. Belangrijke vragen komen dan vanzelf naar voren, ook wordt duidelijk welke zaken wat minder van belang zijn.

Ook het moment van onderzoek doen is dus van belang. Laat ik een voorbeeld geven. Ik kan mij voornemen om zes maanden in Zuid-Amerika te gaan reizen, nadat ik vier maanden in Azië heb gereisd. Ik hoef me dus nu in Nederland nog niet te verdiepen in wat er allemaal te doen is in Peru en Argentinië. Ik kan dat ook doen als ik al op reis ben. Misschien kom ik wel mensen tegen die mij vertellen hoe het is in Peru en of ik wel of niet naar die speciale markt in Lima moet.

Onderzoek doen klinkt misschien moeilijk en wellicht wat saai. Ik help je in deze stap om op eenvoudige en heldere wijze vooronderzoek te doen naar de belangrijkste elementen ten aanzien van het realiseren van jouw doelstellingen.

Het is essentieel om deze eerste twee stappen: Koers en Oriëntatie goed te zetten. Doe je dit niet, dan blijft het vallen, opstaan en zwalken tot het eind.

Stap 3: Metgezel: met wie ga je het avontuur aan, wie heb je nodig?

In de trilogie The Lord of the Rings wordt nagenoeg het gehele eerste deel besteed aan het vormen van ‘het team’. Eén voor één worden de teamleden geïntroduceerd en worden twee dingen duidelijk gemaakt: a) wat hun kwaliteiten zijn en b) waarom ze mee willen doen!

Zo begint hun spannende reis: er worden afspraken gemaakt en er is een taakverdeling. Mocht je de film niet kennen (ga hem dan zien!): stel je voor dat je een grote reis gaat maken. Met wie wil je dat gaan doen en waarom? Wie zou zich alsnog bij je kunnen of moeten aansluiten? Wie vraag je vooraf om advies?

Datzelfde kun je (moet je) doen in je eigen bedrijf. Hoe creëer je je eigen dreamteam? Waar moet je op letten? Welke afspraken en taakverdeling maak je? Zonder team geen succes. Hoe creëer je het team dat het beste bij jou en jouw plannen past?

Stap 4: Planning: eindelijk concreet worden

Nu is het tijd om concreet te worden. Na alle voorbereiding is de vrijblijvendheid voorbij. Welke zaken verdienen hier aandacht? Je leert hoe je je plannen concreet kan opdelen in subdoelen. In feite krijgt de strategie vorm.

Een handig hulpmiddel bij het pakken van je koffers of rugzak, is een checklist. Maar wat zet je erop? Wat ga je aanschaffen? Wat koop je onderweg? Welke criteria hanteer je?

Zodra je alles hebt wat je wilt meenemen, kun je inpakken en wegwezen. Toch is er ook dan nog een aantal belangrijke zaken die je niet mag vergeten, zoals afscheid nemen. Afscheid nemen van mensen, maar ook van oude patronen. Je bereikt je doel beter en sneller als je goed en oprecht afstand kan nemen van je oude situatie.

Stap 5: Avontuur

Het avontuur begint. Je bent door ‘the gate’. Of… je winkel is open, of … je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Wat je doel ook is, wees je bewust van de aftrap. Er breekt een spannende tijd voor je aan, waarin je voor veel nieuwe uitdagingen zult komen te staan. Een wereldreiziger zoals ik, kan je hier veel over vertellen en leren!

Hoe ga je bijvoorbeeld om met onzekerheid? Hoe ga je om met heimwee? Hoe benut je kansen? Wat doe je als je verdwaalt? Of je nu je eigen bedrijf start of je zet stappen richting internationalisatie: de lessen die je moet leren zijn dezelfde.

Stap 6: Souvenir

Hoe vaak zie je niet dat we nauwelijks genieten van wat we hebben beleefd en bereikt? Of nog erger: hoe vaak worden er in een nieuw project niet exact dezelfde fouten gemaakt? We vergeten te leren. We willen zo snel mogelijk ‘door’ naar de volgende uitdaging. Dat gaat veel beter als je oog hebt voor de ‘souvenirs’ die je hebt meegenomen uit je vorige avontuur.

Want wat zijn souvenirs eigenlijk? Het zijn tastbare en ontastbare herinneringen aan de reis die je gemaakt hebt. Koester ze. Souvenirs helpen je de opbrengst van je reis naar je doel te maximaliseren. Ze helpen je bij het zetten van vervolgstappen.

Souvenirs verzamel je in de loop van je reis. Ze staan symbool voor een land of een streek of een bepaalde ervaring. Wanneer iemand jou iets geeft, bijvoorbeeld een plant voor de opening van je eigen zaak, zorg er dan goed voor.

Een souvenir kan ook mentaal zijn. Denk eens terug aan je eerste succesvolle verkoop. Die presentatie die perfect verliep. Het nut van souvenirs is één van de meest krachtige, maar ook één van de meest onderschatte hulpmiddelen voor het behalen van succes.

Zet deze 6 stappen voor elk nieuw avontuur dat je wilt aangaan. Of je nu een project leidt, je koers wilt (of moet!) veranderen en een fantastische reis wilt maken! Ga op reis en neem mee ‘Ondernemen is net reizen’!

Oscar Bulthuis is auteur, trainer en wereldreiziger. Hij is tevens oprichter van De Starters Academie, waarin hij mensen die voor zichzelf zijn begonnen helpt hun bedrijf succesvol te maken. Voor deze academie reisde hij geheel in de stijl van ‘Ondernemen is net reizen’ door Nederland en Europa om inspirerende films te maken over ondernemen. Klik hier voor een preview van een van de films: Het omgaan met risico’s.

Het boek Ondernemen is net reizen werd in 2013 gepubliceerd en kent inmiddels zijn derde druk.

Over Oscar Bulthuis
Oscar Bulthuis is auteur, ondernemer en oprichter van De Starters Academie. Hij schreef eerder de bestseller Ondernemen is net reizen en is als docent Ondernemerschap verbonden aan Hogeschool Windesheim. Hij heeft inmiddels duizenden mensen geïnspireerd en geholpen met het starten van hun eigen bedrijf.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden