Naast een vleug historie treffen de ondernemers vooral een innovatieve en disruptieve geest aan. Geesten in jonge, gezonde en hardwerkende mensen. Duizenden kleine en grote ondernemingen zijn bezig de opvolger te worden van Google of een andere multinational. Of om een nieuwe markt te bedienen. Soms met desastreuze gevolgen voor ‘oude’ denkers. Bijna alles draait om software. Of stukjes hardware zoals slimme armbanden (smartwatches bijvoorbeeld) die verbonden aan smartphones lichaamsfuncties uitlezen.
Een leuk verhalend boek. Dat kan bijna niet missen want Van Belleghem (When digital becomes human) en Hinssen (The Network Always Wins) hebben als auteurs hun sporen al ruimschoots verdiend. De essentie in het boek zit voor mij op twee niveaus:
(1) Achterin het boek staan de Lessen uit de Valley. Breng die start-up mentaliteit in je bedrijf en wordt ook digitaal extreem klantgericht. En zo nog een aantal in het boek uitgewerkte highlights.
(2) Ook mooi is dat de groep auteurs niet alleen maar met een mooi verhaal en inspirerende gedachten naar huis terug zijn gekeerd. Ze hebben de daad bij het woord gevoegd. Door het boek loopt als rode draad de start van een eigen start-up, Embracelet: een intelligente stijlvolle armband voor ouderen bij thuiskomst. Al getekend en uitgedacht in de Valley heeft het project, inmiddels Zembro geheten, vleugels gekregen. De behoudende ondernemers uit België zijn jonge starters geworden. De bracelet heeft inmiddels investeerders en klanten getrokken.
En nog een tip voor jonge durvers: ‘Studeer. Maar beperk je niet tot wat de schoolbanken je aanreiken. Verleg je horizon. Laat je inspireren door. Zoek nieuwe verbanden. Start je eerste onderneming terwijl je studeert. En leer levenslang tijdens het ondernemen.’
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.