Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - City- en gebiedsmarketing

Steden, wijken, winkelgebieden en regio’s als merken in de markt zetten. Zodat ze aantrekkelijker worden voor de doelgroep en zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Hoe doe je dat? Michel Buhrs laat het zien met het boek City- en gebiedsmarketing. Een preview.

Michel Buhrs | 12 februari 2016 | 2-3 minuten leestijd

City- en gebiedsmarketing is een ‘must’ voor iedereen die zich bezighoudt met de ontwikkeling en vermarkting van steden en gebieden. Niet alleen door de methodiek die hierin uitgebreid en toegankelijk uit de doeken wordt gedaan, maar ook door de dertig inspirerende voorbeelden uit de praktijk die laten zien dat deze methodiek ook echt werkt. Michel Buhrs: ‘De belangrijkste reden om dit boek uit te brengen is dat ik graag de lessen van tientallen cases met iedereen wil delen.’

‘Een doe- en inspiratieboek noem ik het, mijn nieuwe boek City- en gebiedsmarketing’. Het is voor iedereen die op welke manier dan ook aan de slag gaat met de ontwikkeling van een stad, een woonwijk, bedrijventerrein of winkelgebied. Je leest erin over de aanpak van de city- en gebiedsmarketing. Een aanpak waarmee je samen met alle betrokken partijen in vijf stappen kan komen tot een gefundeerd positioneren, ‘branden’, ontwikkelen en promoten van gebieden. Van regio’s, steden tot woonwijken en winkelgebieden. Dat deze aanpak echt werkt, wordt geïllustreerd met dertig voorbeelden uit de praktijk.

Die stapsgewijze aanpak, de Brandstation-methodiek, vormt de basis van het boek. De Brandstatio-methodiek wordt al tien jaar gebruikt, is dus beproefd en in die tien jaar ook steeds geoptimaliseerd. In het boek wordt uitgebreid ingegaan op alle vijf stappen van de methodiek. Van het vaststellen van de (positionerings)opgave tot en met de uitvoering van de promotiecampagnes. Een aantal essentiële aspecten van gebiedsmarketing krijgen daarbij extra aandacht, zoals het creatieve proces, de leefstijlen van doelgroepen, de rol van onderzoek en het belang van een goede organisatie.

Misschien het meest waardevolle, en voor veel mensen het meest inspirerende, deel van het boek is het praktijkgedeelte. Daarin staan dertig van de meest interessante cases die ons bureau de laatste zeven jaar heeft uitgevoerd. Cases die een dwarsdoorsnede zijn van gebiedsmarketing voor alle mogelijke gebieden: steden, wijken, winkelstraten, werklocaties, woonlocaties, stationsgebieden et cetera. Projecten die net opstarten, projecten die bijna klaar zijn, projecten waar we lang bij betrokken zijn en projecten waar we kort aan hebben gewerkt. We beschrijven ze tegen de achtergrond van actuele ontwikkelingen: wat is de stand van de stad, is er nog toekomst voor Vinex-wijken, hoe wordt een oude industrielocatie weer aantrekkelijk en is het tij voor slechtlopende winkelgebieden te keren?

Als je wilt weten of dit een boek voor jou is, moet je jezelf het volgende afvragen: ben ik (beroepsmatig of persoonlijk) geïnteresseerd in hoe positioneringen of imago’s van gebieden tot stand komen, hoe dit kan leiden tot specifieke keuzen voor beleid en producten en hoe dit alles wordt gecommuniceerd aan de juiste doelgroepen? Indien het antwoord ‘ja’ is dan zul je je met dit boek niet vervelen. Het biedt veel handvatten om het werk binnen het vakgebied beter uit te voeren. Ook voor studenten is dit een interessant boek. De voorganger Gebiedsmarketing wordt al sinds 2008 op veel onderwijsinstellingen gebruikt. Met City- en gebiedsmarketing hebben ze een geheel nieuw boek waarmee ze weer jaren vooruit kunnen.

Michel Buhrs is directeur van Bureau Buhrs, bureau voor communicatie en gebiedsmarketing. Hij is de auteur van City- en gebiedsmarketing.

Over Michel Buhrs
Michel Buhrs (1963) studeerde Bestuurskunde en Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Utrecht. Na zijn studie was hij communicatieadviseur in de gemeenten Haarlem en Utrecht en jarenlang redacteur voor het toenmalige vaktijdschrift Comma. Momenteel is hij directeur van Bureau Buhrs, bureau voor communicatie en gebiedsmarketing en heeft hij twintig jaar ervaring met communicatie en participatie die, zoals zijn bureau het omschrijft, bijdraagt aan de vernieuwing van stad en land. Zijn opdrachtgevers zijn veelal overheden, woningcorporaties en projectontwikkelaars. Zijn kennis en ervaringen deelt Michel graag met derden, o.a. in zijn boeken ‘Gebiedsmarketing’ (2008) en ‘Gestructureerde Onzekerheid; raamwerk interactief beleid en communicatie’ (2002).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden