City- en gebiedsmarketing is een ‘must’ voor iedereen die zich bezighoudt met de ontwikkeling en vermarkting van steden en gebieden. Niet alleen door de methodiek die hierin uitgebreid en toegankelijk uit de doeken wordt gedaan, maar ook door de dertig inspirerende voorbeelden uit de praktijk die laten zien dat deze methodiek ook echt werkt. Michel Buhrs: ‘De belangrijkste reden om dit boek uit te brengen is dat ik graag de lessen van tientallen cases met iedereen wil delen.’
‘Een doe- en inspiratieboek noem ik het, mijn nieuwe boek City- en gebiedsmarketing’. Het is voor iedereen die op welke manier dan ook aan de slag gaat met de ontwikkeling van een stad, een woonwijk, bedrijventerrein of winkelgebied. Je leest erin over de aanpak van de city- en gebiedsmarketing. Een aanpak waarmee je samen met alle betrokken partijen in vijf stappen kan komen tot een gefundeerd positioneren, ‘branden’, ontwikkelen en promoten van gebieden. Van regio’s, steden tot woonwijken en winkelgebieden. Dat deze aanpak echt werkt, wordt geïllustreerd met dertig voorbeelden uit de praktijk.
Die stapsgewijze aanpak, de Brandstation-methodiek, vormt de basis van het boek. De Brandstatio-methodiek wordt al tien jaar gebruikt, is dus beproefd en in die tien jaar ook steeds geoptimaliseerd. In het boek wordt uitgebreid ingegaan op alle vijf stappen van de methodiek. Van het vaststellen van de (positionerings)opgave tot en met de uitvoering van de promotiecampagnes. Een aantal essentiële aspecten van gebiedsmarketing krijgen daarbij extra aandacht, zoals het creatieve proces, de leefstijlen van doelgroepen, de rol van onderzoek en het belang van een goede organisatie.
Misschien het meest waardevolle, en voor veel mensen het meest inspirerende, deel van het boek is het praktijkgedeelte. Daarin staan dertig van de meest interessante cases die ons bureau de laatste zeven jaar heeft uitgevoerd. Cases die een dwarsdoorsnede zijn van gebiedsmarketing voor alle mogelijke gebieden: steden, wijken, winkelstraten, werklocaties, woonlocaties, stationsgebieden et cetera. Projecten die net opstarten, projecten die bijna klaar zijn, projecten waar we lang bij betrokken zijn en projecten waar we kort aan hebben gewerkt. We beschrijven ze tegen de achtergrond van actuele ontwikkelingen: wat is de stand van de stad, is er nog toekomst voor Vinex-wijken, hoe wordt een oude industrielocatie weer aantrekkelijk en is het tij voor slechtlopende winkelgebieden te keren?
Als je wilt weten of dit een boek voor jou is, moet je jezelf het volgende afvragen: ben ik (beroepsmatig of persoonlijk) geïnteresseerd in hoe positioneringen of imago’s van gebieden tot stand komen, hoe dit kan leiden tot specifieke keuzen voor beleid en producten en hoe dit alles wordt gecommuniceerd aan de juiste doelgroepen? Indien het antwoord ‘ja’ is dan zul je je met dit boek niet vervelen. Het biedt veel handvatten om het werk binnen het vakgebied beter uit te voeren. Ook voor studenten is dit een interessant boek. De voorganger Gebiedsmarketing wordt al sinds 2008 op veel onderwijsinstellingen gebruikt. Met City- en gebiedsmarketing hebben ze een geheel nieuw boek waarmee ze weer jaren vooruit kunnen.
Michel Buhrs is directeur van Bureau Buhrs, bureau voor communicatie en gebiedsmarketing. Hij is de auteur van City- en gebiedsmarketing.