Waarom doen mensen niet wat je wilt dat ze doen? Waarom raken medewerkers van slag bij veranderingen. Hoe kun je als manager en als leider aansluiten bij de motivatie van medewerkers, en hoe geef je leiding op afstand?
Vragen waarop je de antwoorden in managementliteratuur kunt vinden. Toch blijft het lastig om toepassingen in de praktijk van alledag mensen te gebruiken. In mijn boek Mindhacking, de praktijk van beïnvloeden neem ik de lezer mee in situaties waarin verschillende technieken worden toegelicht. Wil je effectief worden in beïnvloeden, dan zul je een duidelijk doel moeten hebben, je focus kunnen vasthouden en een absoluut commitment tonen. In het boek vind je op deze uitgangspunten gebaseerde handvatten om een mindhacker te worden.
Mindhacking is een nieuwe trend in managementland waar corporate organisaties, maar ook midden- en kleinbedrijven al gebruik van maken. Mindhacking is een term die aangeeft dat je met de juiste kennis en vaardigheden in staat bent om aan te sluiten bij de processen in de hersenen. Vervolgens kun je het gedrag en de houding van mensen beïnvloeden. Het is voor organisaties en individuen een uitdaging om een doel vast te stellen en daar ook consequent naartoe te werken. Consequent handelen, excuses elimineren en gebruik van neurologische processen zijn de elementen die het succes kunnen bepalen. In mijn boek licht ik experimenten toe, haal ik praktijkvoorbeelden aan en geef ik tips om effectief te kunnen beïnvloeden. Niet de theorie, maar de praktijk van managen en leidinggeven staat voorop.
Je kunt als leidinggevende op afstand wel degelijk invloed uitoefenen op gedrag en houding. Het begint bij jezelf: ken je eigen stijl en bepaal hoe je invloed op anderen kunt uitoefenen. Daarbij kun je handig gebruik maken van bijvoorbeeld woorden en symbolen. Als je medewerkers zelfstandiger wilt laten functioneren of ondernemender wilt maken dan moet je de juiste woorden gebruiken. Geen controle maar support. Geen medewerker maar ondernemer, geen regels maar afspraken. Ik zie veel managers en leiders gebruik maken van hun overtuigingskracht, terwijl iedereen weet dat vragen stellen veel effectiever is. Om dan te zorgen dat je gewenste antwoorden krijgt kun je de vragen zo samenstellen dat de variatie in antwoorden beperkter wordt.
Mindhacking maakt gebruik van standaard psychologische fenomenen. De kracht zit niet in een vernieuwende aanpak maar in het consequent gebruik maken van beschikbare kennis. Zo is framing al een populair begrip, maar in dit boek leert de lezer het toe te passen. Priming is gebaseerd op het feit dat mensen zich gaan gedragen naar de meest recente herinnering. De toepassing daarvan zit onder andere in het bewust inrichten van een omgeving.
Zoals Jung al begin 1900 heeft aangegeven, zijn wij als mens vrij gemakkelijk te herkennen in gedragspatronen en persoonlijkheid. In dit boek wordt op basis van bekende instrumenten (DISC, MBTI) een praktisch handvat gegeven om gedrag te beïnvloeden. Een effectieve mindhack kan worden geplaatst als je de patronen kunt herkennen en je communicatie daarop kunt aanpassen. In het inleidende hoofdstuk kun je als lezer een eigen ‘mindhack-profiel’ aanmaken. Op basis daarvan kunnen de tips en aanbevelingen in het boek nog effectiever worden toegepast.
Ronald van Aggelen is partner bij management consultingbureau EarlyBridge en schreef eerder de boeken Je baan of je leven en Dertigers in crisis. Ronald van Aggelen heeft in ruim 25 jaar een praktijk opgebouwd waarin organisaties gedrag en houding van mensen in lijn kunnen brengen met de gekozen strategie en waarden. Mindhacking is zijn nieuwste boek.