Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Third Waves

Vorige week week, op 27 juni, overleed op 87-jarige leeftijd futuroloog Alvin Toffler. Een visionair die groot en bekend was in de jaren ’70 en ‘80. Zijn hoofdwerken Future Shock (1970) en (samen met zijn vrouw Heidi) The Third Wave (1980) behoren tot de bekendste en meest adequate voorspelling van het Informatietijdperk: de rol van technologie en communicatie zoals internet en mobiel.

Bertrand Weegenaar | 4 juli 2016 | 1-2 minuten leestijd

Zijn werk en theorieën hebben generaties ondernemers zoals Bill Gates en onderzoekers als Clayton Christensen geïnspireerd. Veel van wat Toffler voorspelde betrof de impact van het informatietijdperk op onze economie, politiek, internationalisering en sociale structuren.

Geïnspireerd door Toffler, want gestudeerd in de jaren 80, is Steve Case  in 1985 op jonge leeftijd als ondernemer gestart met een internetbedrijf: America Online, AOL. Doel was internet te ontsluiten en mensen samen te brengen op de elektronische snelweg. AOL groeide snel, de techniek ging mee en in 1992 ging AOL succesvol naar de beurs. De visie van AOL was niet alleen aansluiten, maar ook samenwerken en communities opzetten.

Ook Case noemt zijn boek The Third Wave. Zijn golven zijn echter anders. Toffler zag het agrarische tijdperk als de eerste golf, het industriële tijdperk als tweede en het informatietijdperk als derde. Case hanteert andere golven. De eerste golf (1985 – 1999) waarin onder andere AOL internet bouwde. Het tijdperk van de hardware bouwers en de kabelaars.  De tweede (2000-2015) waarin de zoek en app-economie groeiden met de opkomst van platformen en e-commerce als belangrijkste drivers. De derde golf is nu begonnen: internet van alles. De spelers zijn nog niet bekend.

Steve Case werd in 1999 één van de belangrijkste mediamannen ter wereld. AOL ging samen met Time Warner en werd zo het grootste mediabedrijf ter wereld. Lang duurde dit niet. Het was én geen gelukkig huwelijk door totaal verschillende bedrijfsculturen én de internet bubble barstte.

Case heeft een investeringsbedrijf, is ondernemer en is topadviseur voor politici waaronder president Obama. Case heeft een bijzondere investeringsfilosofie. Hij zoekt en richt zich op gebieden zoals Detroit die niet direct de voorkeur hebben van het grote Venture Capital geld.

The Third Wave is een heel ander boek dan zijn voorganger. Maar zeker door de mix van internet geschiedenis en Third Wave visie zeer de moeite waard.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden